Mluvnice pro žáka-cizince na 1. stupni ZŠ - souhlásky
Měkké a tvrdé souhlásky
Tyto PL roztřídí dětem souhlásky na měkké a tvrdé.
Pro žáka-cizince je rozlišení velmi obtížné.
S úspěchem používám léta pro všechny děti k zapamatování měkkých a tvrdých souhlásek jednoduchou pomůcku.
Je to dřívko, prkénko, kostička, kde na jednu stranu nalepíme měkkou silnější látku (viz foto).
Při nácviku hlásek ťukáme buď měkkou, nebo tvrdou stranou a rytmicky říkáme:
„HY, CHY, KY, RY, DY, TY, NY – napíšeme tvrdé Y.“
„ŽI, ŠI, ČI, ŘI, CI, JI, DI, TI, NI – napíšeme měkké I.“
Děti mají sluchovou i hmatovou podporu. Všimla jsem si, že často, když se rozhodují, ťuknou si, nebo jen správnou stranu pomůcky pohladí.
Mé děti ve třídě ji pojmenovaly ŤUKÁTKO.
Obojetné souhlásky
V této fázi se děti pouze seznámí s obojetnými souhláskami. Dozví se, že se po nich mohou psát obě i/y. Umí je vyjmenovat a rozlišit od hlásek tvrdých a měkkých.
B F L M P S V Z
Pomůcka: Befeleme, pes se veze.
- Dítě se pomocí obrázku spojeného se souhláskami jednotlivé hlásky naučí. Použijeme starou dobrou pomůcku.
- Ve druhém úkolu dítě spojí slova (jablka) se správnými košíky. Společně zkontrolujeme a přečteme.
Na konec tu máme přehled, který je vždy k dispozici pro dítě jako podpora.
Ukázka z publikace Mluvnice pro žáka-cizince na 1. stupni ZŠ, autorka Mgr. Jana Rohová (redakčně zkráceno).