Zabavte o Velikonocích i dvouleté děti s našimi aktivitami!
Tematický celek je věnován velikonočnímu období. I nejmladší děti mají určitou zkušenost s přípravami na Velikonoce. Vidí kolem sebe velikonoční dekorace, rodiny se chystají k různým velikonočním činnostem (pečení beránků a bochánků, zdobení kraslic i vařených vajec, příprava pomlázky pro koledníky). Každý region, a dokonce i každá rodina slaví a prožívá Velikonoce jiným způsobem. V některých oblastech jsou Velikonoce pojímány spíše jako oslava jara a nového života, jinde je charakterističtější křesťanské pojetí svátků. Je tedy na zvážení učitelek, jak vhodným a přiměřeným způsobem děti seznámit s tradicí Velikonoc.
Tematický celek je rozdělen do pěti částí, které ale neodpovídají počtu dní. Jeho realizace bude probíhat nejméně v deseti dnech. Aktivitu „setí obilí“ je totiž třeba zařadit asi deset dní před velikonočními svátky, aby se osení stačilo krásně zazelenat. Zdobení velikonočních kraslic je vzhledem k časové náročnosti také nutné rozdělit do několika dní. Děti ale určitě se zájmem nazdobí více vajíček různými technikami. Některé dny můžeme využít k přípravným činnostem (stříhání krepových proužků nebo mašlí na ozdobení pomlázek, vytrhávání kousků barevných papírů k dekoraci velikonočních obrázků. Všechny činnosti pro Vás vytvořila Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice.
Třídění semínek
Motivační úvod:
I když můžeme slavit Velikonoce různými způsoby, jedna věc je pro období Velikonoc opravdu typická – vajíčko. Seznámíme děti s básničkou o slepičce:
Říkala mi slepička, že má pro mě vajíčka.
A já jí dám zrníčko. Pojď si zobnout, slepičko.
Několikrát ji s dětmi opakujeme, můžeme ji doprovodit jednoduchým pohybem.
„V básničce se mluví o tom, že slepičky musíme krmit zrníčky, aby pro nás mohly snášet vajíčka. Pojďme tedy nějaká zrníčka připravit.“
Příprava:
Na stůl nebo tác připravíme směs semen a popcornu. Přichystáme misky na třídění.
Popis aktivity:
Pojmenujeme si, co se nám to na stole pomíchalo. Máme tu semínka pšenice a kukuřice, které mají slepičky moc rády. A ještě se nám tu zamíchala semena kukuřice, která už jsou rozpukaná. S malými skupinkami dětí vybíráme ze směsi semena kukuřice do jedné misky. Do druhé misky vkládáme popcorn. Pšenici (nejdrobnější semínka) necháváme ležet na tácu nebo stole a na konci činnosti ji shrneme do další misky. Roztříděná semena budeme potřebovat v dalších dnech k velikonočním činnostem.
Reflexe:
Děti se nejprve s chutí dotykem seznamovaly s pomíchaným materiálem, prozkoumávaly ho, přesýpaly v rukách, prohlížely si ho. Nebyl pro ně problém vybírat popcorn a zrna kukuřice, zrníčka pšenice nechávaly na stole.
Další doporučení:
Při manipulaci s drobnými zrníčky dbáme zvýšené opatrnosti, protože některé děti mají tendenci vkládat drobné předměty do úst nebo nosu. Proto pracujeme vždy s malým počtem dětí najednou. V činnosti se může prostřídat více skupin.
Setí osení
Motivační úvod:
„Včera jsme si roztřídili zrníčka pro slepičku. Pšenici mají slepice opravdu rády, ale tato semínka se dají také zasít, a když se o ně budeme dobře starat, vyroste nám pěkná zelená velikonoční travička.“
Pomůcky:
- malé květníky nebo jiné nádoby vhodné k zasetí osení
- zrníčka pšenice nebo jiné velikonoční osení (vytříděné z minulého dne)
- zemina
- malé lopatky
Příprava:
Do velké nádoby (např. zahradnické kolečko), nejlépe přímo na zahradě MŠ, připravíme zeminu nebo zahradnický substrát. Pro každé dítě připravíme květník a lopatku. V misce máme připravená vytříděná zrníčka osení.
Popis aktivity:
Děti si z hromady zeminy naberou několik lopatek do květníků. Nesmíme květníky úplně naplnit. Na zeminu rozsypeme osení tak, aby jím byl celý povrch pokrytý. Semínka pak zasypeme tenkou vrstvou zeminy.
Květníky potom odneseme do teplé místnosti, nejlépe na vnitřní parapet okna. Pod květníky musíme dát misky, aby mohla vytékat voda, kterou budeme zrníčka zalévat. V blízkosti připravíme malé konvičky nebo jiné nádoby s nalévacím hrdlem (džbánečky) pro snadnou obsluhu. V dalších dnech pravidelně zaléváme a pozorujeme růst osení.
Reflexe:
Nabírání zeminy bylo pro děti velmi přitažlivé, některé děti odložily lopatky a raději pracovaly rukama, bylo pro ně příjemné se zeminy dotýkat. Většina dětí naplňovala květníky zeminou až po okraj, v tomto ohledu bylo třeba děti trochu usměrňovat. Děti se rády zapojily do každodenní péče o osení. Pečlivě si zalévaly svá semínka a s radostí pozorovaly, jak osení klíčí a roste.
Další doporučení:
Na květníky můžeme přilepit značky jednotlivých dětí, aby se při každodenní péči o semínka a později rostliny děti lépe orientovaly. Rosit osení je možné i vodou z rozprašovače. Vyzkoušíme, co dětem více vyhovuje. Je-li velmi chladné počasí, je třeba tuto činnost provádět ve vnitřních prostorech mateřské školy. Je potom nezbytné nádobu se zeminou připravit na stůl chráněný ubrusem nebo na místo, které je možné snadno uklidit.
Velikonoční dekorace
Motivační úvod:
Společně si zopakujeme básničku O slepičce. Poté navážeme: „To jsou zrníčka, která jsme přebrali. Teď je využijeme k vytvoření velikonočních obrázků. Pak si s obrázky vyzdobíme třídu a školu.“
Pomůcky:
- šablony kuřátka, ovečky, květiny, vajíčka
- rozpukaná kukuřice (popcorn)
- zrna kukuřice nebo kukuřičné vločky
- natrhané kousky barevných papírů
- jarní nebo velikonoční motivy vyražené raznicí
- tekuté lepidlo
- štětce
- ubrus na ochranu stolu
- zástěrky
- vlhký hadřík na utření rukou
Příprava:
Na stůl ochráněný pracovním ubrusem připravíme šablony obrázků a pomůcky pro lepení
Popis aktivity:
Každé dítě si vybere obrázek, se kterým chce pracovat. Vybraný obrázek natře tekutým lepidlem a ozdobí materiálem z nabídky – kukuřice, pop-corn, papírky.
Reflexe:
Většina dětí si vybírala šablonu se zvířecím motivem (ovečka, kuřátko). Bylo pro ně přitažlivé lepit na obrázek popcorn nebo zrníčka kukuřice. Dařilo se jim natírat lepidlem celou plochu obrázku. Některé děti chtěly yzkoušet více druhů materiálů k lepení nebo použít více motivů. I to jsme jim umožnili. Vznikly veselé kombinace.
Další doporučení:
Vytvořené obrázky můžeme zpracovat ještě dalšími postupy a využít k výzdobě mateřské školy i zahrady. Můžeme je podlepit špejlí, a vytvořit tak zápich do velikonočního osení, podlepit mašlí nebo dřevěným kolíčkem na prádlo a ozdobit větvičky nebo jiná místa. Výzdoba by měla být situována ve výšce očí dětí.
Místo lepení můžeme použít otiskování prstů, dlaní nebo kreslení prstovými barvami. V tomto období mají děti již více zkušeností. To umožňuje učitelce rozhodnout se, zda k práci pozve více dětí najednou nebo bude kombinovat výtvarné techniky.
Text pochází z publikace Dvouleté děti v předškolním vzdělávání III: aktivity a činnosti. Autorkou aktivit v článku je Mgr. Andrea Mouchová z MŠ Černošice. Další praktické náměty na jarní aktivity nabízíme v praktických e-knihách v e-shopu Dobrá škola.