Vyplatí se vědět: Jaké jsou povinnosti rodičů dle platné legislativy?
Kromě práv jsou žákům, studentům a zákonným zástupcům nezletilých stanoveny přímo ve školském zákoně také povinnosti. Je třeba poznamenat, že jde o novinku, neboť za platnosti starého školského zákona č. 29/1984 Sb. byly obsaženy povinnosti žáků a jejich zákonných zástupců pouze v prováděcích právních předpisech. Jejich zařazení do textu zákona důsledně respektuje ústavní zásadu „práva a povinnosti mohou být ukládány toliko na základě zákona a v jeho mezích". Základní okruhy povinností, které musí zákonný zástupce dítěte splnit, aby nebyl narušen průběh vzdělávání, upravuje ustanovení § 22 odst. 3 ŠZ.
Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni:
• Zajistit, aby dítě a žák docházel řádně do školy nebo školského zařízení;
• na vyzvání ředitele školy nebo školského zařízení se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání dítěte nebo žáka;
• informovat školu a školské zařízení o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích dítěte nebo žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;
• dokládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem;
• oznamovat škole a školskému zařízení údaje potřebné pro vedení školní matriky a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost dítěte a žáka, a změny v těchto údajích.
Tyto povinnosti mají z pohledu dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků obrovský význam. Jak je uvedeno výše, výslovně jsou stanoveny povinnosti, které mají přispět k řádnému průběhu vzdělávání a školských služeb, lze zdůraznit především povinnost zletilého žáka a studenta, popřípadě zákonného zástupce nezletilého, informovat školu o všech skutečnostech, které se týkají zdraví a zdravotních obtíží žáků, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání. Bez těchto informací nemůže škola řádně zajistit bezpečnost a zdraví účastníků vzdělávání, např. v hodinách tělesné výchovy a na různých školních akcích, jako jsou lyžařské výcviky apod.
Sankce za neplnění povinností žáků jsou stanoveny v ustanovení § 31 ŠZ - Výchovná opatření. Výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření. Kázeňským opatřením je podmíněné vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, vyloučení žáka nebo studenta ze školy nebo školského zařízení, a další kázeňská opatření, která nemají právní důsledky pro žáka nebo studenta. Pochvaly, jiná ocenění a další kázeňská opatření může udělit či uložit ředitel školy nebo školského zařízení nebo třídní učitel. Pokud jde o sankce směrované vůči zákonným zástupcům dětí a nezletilých žáků, ty jsou zaměřeny zejména na období plnění povinné školní docházky a jsou obsaženy v zákoně č. 200/1990 Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších předpisů, popřípadě v trestním zákoně.
Povinnosti zákonných zástupců dítěte
Je třeba poctivě přiznat, že veškeré úsilí školy (ředitele školy a všech pedagogických pracovníků) by bylo bezúčelné, kdyby nebyla zajištěna dobrá spolupráce s rodiči dětí a žáků, resp. s jejich zákonnými zástupci.
Je třeba přihlédnout ke skutečnosti, že nový občanský zákoník zná vedle rodičů i další osoby, které jsou oprávněny jednat za nezletilé dítě nebo žáka. Školská legislativa musí proto zohlednit i tyto osoby. Školský zákon v této souvislosti zavádí legislativní zkratku „zákonný zástupce“.
V první řadě má zákonný zástupce nezletilého dítěte nebo žáka povinnost dbát, aby se dítě účastnilo povinné školní docházky ve smyslu § 36 ŠZ. Nejen, že je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34b ŠZ („Zákonný zástupce dítěte je povinen přihlásit dítě k zápisu k předškolnímu vzdělávání (§ 34 odst. 2) v kalendářním roce, ve kterém začíná povinnost předškolního vzdělávání dítěte. Dítě, pro které je předškolní vzdělávání povinné, se vzdělává v mateřské škole zřízené obcí nebo svazkem obcí se sídlem ve školském obvodu, v němž má dítě místo trvalého pobytu, v případě cizince místo pobytu (dále jen „spádová mateřská škola“), pokud zákonný zástupce nezvolí pro dítě jinou mateřskou školu nebo jiný způsob povinného předškolního vzdělávání podle odstavce 5.“) a k povinné školní docházce v době stanovené ustanovením § 36 odst. 4 ŠZ („Zákonný zástupce je povinen přihlásit dítě k zápisu k povinné školní docházce, a to v době od 1. dubna do 30. dubna kalendářního roku, v němž má dítě zahájit povinnou školní docházku.“), zákonný zástupce je povinen i nadále dohlížet na to, že dítě bude povinné předškolní vzdělávání a povinnou školní docházku řádně plnit.
Nesplnění těchto povinností může být vyhodnoceno jako přestupek. Podle § 182a ŠZ totiž platí, že fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že jako zákonný zástupce:
• Nepřihlásí dítě k zápisu k povinné školní docházce podle § 36 odst. 4;
• nepřihlásí dítě k povinnému předškolnímu vzdělávání podle § 34a odst. 2;
• zanedbává péči o povinnou školní docházku žáka nebo o povinné předškolní vzdělávání dítěte.
V přestupkovém řízení pak může být uložena pokuta až 5 000 Kč. Za určitých podmínek by mohlo být obdobné chování posuzováno jako trestný čin ohrožování výchovy mládeže podle ustanovení § 217 zákona č. 140/1961 Sb., trestní zákon. Pachateli tohoto trestného činu hrozí trest odnětí svobody až na dvě léta, v případě kvalifikované skutkové podstaty až na pět let. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou dále povinni zajistit, aby dítě a žák docházeli řádně do školy nebo školského zařízení a řádně se vzdělávali, a to i nad rámec základní povinnosti plnění povinné školní docházky (§ 22 odst. 3 písm. a) ŠZ).
K odpovídajícímu dohledu zákonných zástupců nad řádným docházením dětí a nezletilých žáků do školy nebo školského zařízení patří i omluva absencí. Zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků jsou povinni odkládat důvody nepřítomnosti dítěte a žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými školním řádem (ustanovení § 22 odst. 1 písm. c), § 35 odst. 1 písm. a), § 50 odst. 1, § 67 odst. 1 ŠZ). Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku nepřítomnosti žáka. Nesplnění těchto povinností může vést až k ukončení předškolního vzdělávání (ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ) a v případě neomluvené neúčasti na vyučování ve středním vzdělávání po stanovenou dobu pak až k předčasnému ukončení studia (za podmínek stanovených v ustanovení § 84 ŠZ).
K povinnosti zákonného zástupce zastupovat dítě při právním jednání, ke kterému není plně způsobilé, patří úprava, která vyžaduje k řadě jednání, které se dotýkají právního postavení nezletilého, podáni žádosti, přihlášky či udělení souhlasu zákonného zástupce. Ačkoliv nejde o povinnost v pravém slova smyslu, je podání žádosti, přihlášky či udělení souhlasu v uvedených případech nezbytným předpokladem pro další postup v dané věci. Výše uvedené se týká např. povolení odkladu povinné školní docházky (ustanovení § 37 ŠZ), přestupu, převedení žáka, změny oboru vzdělávání, přerušení vzdělávání, opakování ročníku, uznání předchozího vzdělávání (ustanovení § 39 odst. 2, § 49 odst. 1 a 2, § 52 odst. 5, § 55, § 66 odst. 2 ŠZ), zanechání vzdělávání (ustanovení § 68 ŠZ), uvolnění žáka z vyučování z některého předmětu (ustanovení § 50 ŠZ), určitých opatření v souvislosti se vzděláváním dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí a žáků nadaných (ustanovení § 17 odst. 3, § 18, § 42 a § 48 ŠZ), podávání přihlášky o povolení individuálního vzdělávání (ustanovení § 41 ŠZ) či o převedení slovního hodnocení do klasifikace a naopak v případech vymezených v ustanovení § 51 a § 69 ŠZ.
Další povinnosti zákonných zástupců
Další povinnosti pak upravuje ustanovení § 38 odst. 4 ŠZ (oznamovací povinnost související s plněním povinné školní docházky v zahraničí nebo v zahraniční škole na území České republiky), § 41 odst. 7 a 9 ŠZ (povinnosti spojené s individuálním vzděláváním žáka), § 50 odst. 3 ŠZ (povinnost vytvořit podmínky podle individuální vzdělávacího plánu odůvodněného zdravotním stavem žáka).
Z možnosti poskytovat vzdělávání a školské služby za úplatu (ustanovení § 123 ŠZ) samozřejmě vyplývá povinnost stanovenou úplatu uhradit. Ačkoliv úplatu za vzdělávání a školské služby nemusí hradit nutně zákonný zástupce dítěte či žáka, v praxi tomu tak až na výjimky bude (vyplývá již z vyživovací povinnosti rodičů k dětem stanovené v ustanovení § 910 až § 914 NOZ). Školský zákon takový postup předjímá v ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ a stanoví povinnost ředitele mateřské školy rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže zákonný zástupce opakovaně neuhradí úplatu za vzdělávání v mateřské škole nebo úplatu za školní stravování (ustanovení § 123 ŠZ) ve stanoveném termínu a nedohodne s ředitelem školy jiný termín.
Obdobně lze dovodit určité povinnost zákonného zástupce z ustanovení § 35 odst. 1 ŠZ, které stanoví možnost ředitele mateřské školy rozhodnout o ukončení předškolního vzdělávání, jestliže zákonný zástupce závažným způsobem opakovaně narušuje provoz mateřské školy.
Text pochází z publikace Alfa a omega ředitele školy, autorkou textu je Eva Dandová.
Inspirace pro Váš nákup:
Alfa a omega ředitele školy | Diety ve školních jídelnách 2 | Alfa a omega (nového) ředitele školy |