S KuliFerdou se těším do školy
Vážení pedagogové mateřských škol,
ve spolupráci s našimi autory a lektory jsme připravili základní doporučení S KuliFerdou se těším do školy, jak pracovat s budoucími školáky, které může rodičům i pedagogům pomoci s přípravou, ale zejména s motivací dítěte před vstupem do školy. Materiál vychází z dokumentu Národního pedagogického institutu „Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy“ pro rodiče dětí předškolního věku.
Pracovní sešity KuliFerda (5–7 let) pro školní rok 2024-2025 jsou určeny pro celoroční práci dětí ve věku 5-7 let a obsahují pracovní listy zaměřené na klíčové oblasti školní připravenosti.
- SEBEDŮVĚRA A SAMOSTATNOST
Posilujte co nejvíce sebedůvěru a emoční stabilitu dítěte - nabízejte různorodé aktivity, ve kterých je dítě úspěšné a teprve postupně zvyšujte jejich náročnost. Pokud se něco nedaří, vraťte se k činnosti později nebo jiným způsobem. Oceňujte i malé nebo dílčí pokroky. Nechte dítě samostatně řešit jednoduché situace i úkoly v pracovním sešitě, oceňujte nápaditost a neobvyklá řešení. Dítě by se mělo dokázat i vyrovnat s drobným neúspěchem a chápat, že chyba je běžnou součástí učení a pro zlepšení je třeba vyvinout určité úsilí.
- POHYB, JEMNÁ MOTORIKA
Umožňujte co nejčastější pohyb dítěte venku, ve třídě nebo doma, nechte je zvládat různé překážky, hrát si s míčem i jiným náčiním. Pravidelně zařazujte i cvičení na správné držení těla. Jemnou motoriku posilujte hrou a tvořením z materiálů (papír, modelovací hmoty, přírodniny), stavebnicemi, drobnými pracemi. Veďte dítě k co největší samostatnosti v sebeobsluze (při zapínaní knoflíků, zipů, stolování, hygieně..). Rozvíjejte motoriku i kreslením, vybarvováním, stříháním. Zkoušejte napodobit různé grafické tvary i psát některá tiskací písmena, číslice, ve vzduchu, v písku nebo na velký papír, později na menší formát a v pracovním sešitě. Vytvářejte dovednost správného držení tužky, pastelky i pomůcek (nůžky, hudební nástrojky).
- ROZVÍJENÍ ŘEČI A MYŠLENÍ, PAMĚTI, FANTAZIE
Často si s dítětem povídejte, vyprávějte si, reagujte na jeho otázky. Pravidelně si čtěte, povídejte si o tom, co bylo v příběhu, v básničce. Prohlížejte a popisujte obrázky v knihách i pracovním sešitě. Dávejte si hádanky, využívejte říkadla, popěvky a jejich rytmizaci, doprovázejte je pohybem. Pokud má dítě problém s vyslovováním některých hlásek, zapojte je do logopedické péče. Procvičujte třídění (např. předmětů, zvířat) do skupin podle různých znaků. Využívejte situace, ve které zažívá dítě s humor, legraci a nadsázku a užívejte si je společně.
- ROZVÍJENÍ SMYSLŮ
V přirozených situacích podporujte rozvíjení smyslů dítěte –- hmatu, čichu, ale zejména zraku a sluchu, které jsou velmi důležité při nácviku čtení a psaní v základní škole. Všímejte si i drobných detailů v reálných situacích i na obrázcích, porovnávejte změny kolem sebe, vnímejte a pojmenujte barvy. Soustřeďte se na směr a intenzitu zvuků (odkud jede auto, odkud slyšíš zpěv ptáka). Rytmizaci doplňte rozkladem slov na slabiky. Postupně zkoušejte sluchem rozlišujte hlásky na začátku a na konci slova i rozlišení drobných rozdílů ve slovech( MÍČ X MYŠ ).
- POZNÁVÁNÍ SEBE I SVĚTA KOLEM NÁS
Objevujte společně s dítětem důležité oblasti z jeho poznávání. Začínejte u dítěte - jaké je jeho jméno a věk, členové jeho rodiny, kamarádi. Objevujte svět přírody (rostlin, zvířat, hmyzu), svět technik i kultury. Navštěvujte zajímavá místa v okolí, pojmenujte jejich názvy i k čemu slouží (škola, zdravotní středisko, požární zbrojnice, kašna, divadlo..). Procvičujte adresu bydliště dítěte i mateřské školy. Připomínejte si název naší země a některých důležitých míst v ní, symbolů ČR (vlajky, hymny). Všímejte si lidských profesí, povídejte si o jejich významu. Prohlížejte si encyklopedie, mapy, atlasy, ukazujte, jaké jsou jiné země, vyprávějte si jací lidé v nich žijí a jak. Zapojujte dítě do oslav běžných svátků, přemýšlejte o jejich významu i tradicích. Společně chystejte dárky pro členy rodiny, kamarády nebo známé. Dítě by mělo vědět, jaké je bezpečné a nebezpečné chování (doma, na silnici) i ke komu se obrátit pro případnou pomoc.
- ROZVÍJENÍ PŘEDMATEMATICKÝCH DOVEDNOSTÍ
V běžných situacích veďte dítě k používání správného počtu předmětů (lidí, zvířat..) v rozmezí 1 -10, porovnávejte, čeho je více, méně nebo stejně. Zkoušejte vyjmenovat číselnou řadu do 10. Procvičujte časovou orientaci (co bylo dříve, později, ráno, večer) i orientaci v prostoru (co je blíž, dál, vedle, nahoře, dole...). Postupně se dítě učí správně označilo pravou a levou na vlastním těle a následně i v prostoru. Pojmenujte a kreslete základní geometrické tvary.