Rozvíjíme manuální zručnost dětí: Papírové obláčky
Průběh:
Děti volně běhají po třídě a prsty naznačují, jak padá voda z mraků, třením dlaní o sebe vytvoří zvuk deště, pleskají prsty o sebe (palec proti ostatním prstům). Jindy můžeme využít Mráčkovou honičkou – několik dětí je první kapičkou, koho se kapka dotkne, přidá se k ní – lehce se chytí za tričko a honí společně. Postupně se pochytají všechny děti, až je z nich několik velkých mraků.
Děti se pak vydýchají a chvíli sledují, jak vypadají dneska mraky na nebi, jakou mají barvu, jak se mění jejich tvar.
Na vlastní vytrhávání učitelka připraví vhodné papíry (například barevné papíry různých odstínů modré a šedivé barvy – mohou mít i různé rozměry). Pak si zkusí děti mraky vytrhat – učitelka připomene správný úchop papíru a přiměřenou sílu pro jeho trhání. Každé dítě vytrhává vlastní tvar – všechny se tedy povedou, nic není „pokažené“.
Všechny mráčky pak plují společně oblohou – děti pomalu chodí po třídě, mráčky drží před sebou nebo nad hlavou.
Varianta aktivity:
Můžeme navázat další aktivitou – děti si pro svoje mráčky vymýšlejí jména podle toho, čemu se mrak podobá (mladší děti většinou použijí jen svého jména – „Já jsem mráček Petříček“), se staršími dětmi se pokoušíme o rýmování („Já jsem mráček – peřinářek – budu přikrývat zvířátka, aby jim nebyla zima, Já jsem mráček – auťáček a všechny děti povozím…“). Je možné tvary mráčků doplnit kresbou a využít je při dramatizaci („Co asi tvůj mráček viděl z nebe, kam asi doletěl…“), sestavit si z nich vlastní oblohu – který obláček chce být u kterého blízko?
Pozor na...
- Je prostor na pohybovou hru dostatečně veliký?
- Máme připravené dostatečné množství různorodých papírů?
- Nechali jsme dětem dost času, aby mohly zaznít všechny nápady?
- Jsou všechny nápady dětí pozitivně přijaty, není některé dítě za svůj nápad zesměšněno?
Všímejte si...
…z hlediska rozvoje manipulačních dovedností
- Dokáže dítě správně uchopit papír prsty, nedrží papír jen v dlaních?
- Vyvine při trhání potřebnou a přiměřenou sílu?
- Dokáže posouvat prsty po papíře, když chce vytrhat zajímavější tvar (například trhat do obloučku)?
…z hlediska dalších konkretizovaných výstupů
- Dokáže se dítě pohybovat při písničce v rytmu?
- Napodobí správně pohyb rukou, prstů? (např. pleskání)?
- Vydrží při honičce běhat po celou dobu hry?
- Dokáže běhat i ve větší skupině dětí a zároveň se citlivě držet?
- Komentuje vhodně pozorované tvary mraků?
- Vymýšlí vhodná přirovnání, děj, příběh?
- Všímá si změn na obloze, soustředí se na pozorování delší dobu?
- Pozná a pojmenuje různé barvy papíru, rozliší i některé odstíny (tmavě modrá, světle modrá)?
- Najde podobnost vytrhaného mráčku, vymyslí si zajímavý název nebo je bezradné?
- Pozná a pojmenuje roční období, které právě probíhá?
- Je kontakt s ostatními dětmi při hře ohleduplný?
- Dokáže dítě zvládnout i případný drobný neúspěch – pokouší se o vytrhávání znovu, pokud se mu práce příliš nedaří?
- Dokáže se domluvit s druhými dětmi o spolupráci, případně o výměně materiálu?
- Nabídne některé dítě pomoc, pokud se někomu trhání příliš nedaří, nemůže si vymyslet název atd.?
- Zapojí se dítě bez problémů do úklidu třídy?
Ukázka pochází z e-publikace Rozvíjíme dovednosti hrubé a jemné motoriky dětí z kapitoly Práce s materiály, jejíž autorkou je Mgr. Hana Nádvorníková.