Hodnocení je jedním ze zásadních témat týkajících se vzdělávání. 

Pokud hodnotíme žáka vůči cíli, říkáme mu, že překročil požadovanou úroveň, dosáhl nebo nedosáhl požadované úrovně. Žák, kterému učitel sdělí, že nedosáhl požadované úrovně, úspěch a uspokojení nezažívá. To se běžně stává při kombinaci slovního hodnocení a známkování.

Pokud hodnotíme žáka vůči jeho posunu, říkáme mu, co vše se naučil a co může udělat pro svůj další posun. Při tomto způsobu zažívají úspěch jak žáci nadaní, tak i žáci „slabí“. Jde jen o to, jaké podmínky a prostředí učitel vytvoří, aby každý žák mohl dosáhnout svého maxima, a jakou evidenci důkazů o učení jednotlivých žáků si vede. Když žák chce, dokáže dosáhnout vysokých standardů kvality!

A hned se nabízí otázka: Co jsou to „důkazy o žákově učení“? Jsou to veškerá data, která vám pomohou vidět žáka takového, jaký je, i potenciál jeho dalšího vývoje. Některé důkazy sbírá a schraňuje učitel, některé žák.

Když se hodnotí žákův posun, může každý žák zažívat úspěch a uspokojení, což má veliký vliv na jeho vnitřní motivaci a chuť k učení. A učit žáky, kteří se chtějí učit, baví nejen je, ale i jejich učitele.

A výzkumy to dokonce potvrzují! Např. výzkumy J. Hattieho (2012) bylo zjištěno, že poskytování popisné zpětné vazby žákům bez známek má na výsledky žáků větší vliv než poskytování popisné zpětné vazby společně se známkami. Navíc bylo zjištěno i to, že velmi významný vliv na výsledky žáků má, když učitelé využívají hodnocení ve formativní funkci.


Už víme, proč hodnotit žákův posun a jaké profity to přináší žákům i učitelům. Tak proč s tím nezačít?

Důvody souvisejí se slovním hodnocením a jsou následující:

  • učitelé se slovním hodnocením nemají zkušenost a nevědí, jak na to – slovní hodnocení je pro ně formální slohové cvičení,
  • učitelům chybí podklady/data pro kvalitní slovní hodnocení,
  • při převaze frontálního učení je to velmi náročná práce, která nepřináší kýžený profit,
  • učitelé přeceňují význam známkování.


Takže jak na to? Cest je celá řada. Já se s vámi podělím o ty, se kterými jsem se setkával nejčastěji.


Jak na hodnocení žákova posunu:

K hodnocení žákova posunu mohou učiteli pomoci zejména: kritéria hodnocení, kriteriální rámec, žákovská portfolia, sběr důkazů o žákově učení ze strany učitele.

Hattie, J.: Visible Learning for Teachers. Maximazing Impact on Learning. 2012


Ukázka z publikace VÝBĚR z aktuálních školských témat II,

autor: Mgr. Jiří Hruška