Podle posledních průzkumů se ukazuje, že české děti na tom z hlediska čtenářské gramotnosti nejsou nejlépe. Užití vhodných metod práce s textem rozvoji čtenářské gramotnosti napomáhá  metodika Tvořivá práce s textem pro 2. stupeň ZŠ, pro 1. stupeň ZŠ metodika s pracovními listy Cesta kolem světa a pracovní sešity Čteme s porozuměním. Rovněž rozvíjí čtení s porozuměním, komunikativní dovednosti a dovednost analytického (kritického) zhodnocení textu.

Pedagog by si měl vždy uvědomit, že nelze vyučovací hodiny stavět pouze na metodách vytržených z celkového kontextu výuky, je třeba si promyslet celkovou strukturu vyučovací hodiny, stanovit konkrétní vzdělávací cíle, včetně cílů rozvoje čtenářské gramotnosti.

 

Tipy na metody práce s textem: ČTENÍ S PŘEDVÍDÁNÍM

Žáci čtou tiše a samostatně společný text po částech, které postupně od učitele dostávají. Po přečtení každé části textu žáci nejdříve samostatně předvídají, jak bude text pokračovat. Vycházejí při tom z odhadů (předpovědí) podložených z náznaků v textu a z vlastní čtenářské a životní zkušenosti a znalosti.

Mohou to činit (Košťálová, 2010):

  • odkazem na čtenářské zkušenosti se žánry („bude to mít tragický konec, protože je to balada a balady končí špatně“),
  • odkazem na jinou část textu („v textu se říká, že je rychlý, tak myslím, že by mohl být u cíle dřív než ten druhý závodník“),
  • odkazem na životní zkušenost („maminky jsou obětavé, takže myslím, že se matka vydá na dalekou cestu, aby zlomila to kouzlo“),
  • odkazem na jiný konkrétní text („nedávno jsem četl román, ve kterém se čas různě zrychloval a zpomaloval, tak třeba bude podobný trik i tady a loď doletí ještě před výbuchem“).
  • odkazem na známé postupy daného autora („četli jsme přeci už více detektivek od tohoto autora, a obyčejně je na začátku nějaká nenápadná postava, která je nakonec zločincem“),
  • odkazem na ilustraci nebo jiné grafické prvky („je tu na obrázku pramice ve tmě, takže myslím, že celá rodina se pokusí překročit hranici v noci na pramici“).

Pak svoje předpovědi mohou prodiskutovat ve dvojicích, ve skupinách nebo v celé třídě. Následuje čtení další části textu. Žáci porovnávají, nakolik se splnily jejich předpovědi, a posléze předvídají další pokračování textu.