Péče o hlas učitele
- Hovoříme ve vyvětrané, klimaticky vyhovující místnosti, učebně, třídě.
- V řeči děláme pauzy.
- Nekřičíme, nepřepínáme hlasovou sílu.
- Šeptáme jen velmi opatrně a zřídka kdy.
- Nepřepínáme hlasovou výšku.
- Vyhýbáme se tvrdým hlasovým začátkům.
- Neodkašláváme naprázdno.
- V létě při vysokých teplotách omezujeme konzumaci studených nápojů, nehledě na to, že chladné nápoje nás neochladí. Organismus totiž dostává šok a snaží se produkovat více tepla, aby vyrovnal tepelný rozdíl, takže se začneme více potit.
- V mrazivém období nemluvíme dlouho, nevyhledáváme veřejná vystoupení na náměstích a podobně. I když je prostor ozvučen, chlad hlasivkám škodí.
- Šetříme hlasivky i krátce po nemoci (angína, chřipka).
- Nezdržujeme se v zakouřené místnosti. Jestliže kouříme, snažíme se o střídmost. (Nelešovská 2005)
Nyní jsme se dozvěděli to, co nedělat. To, co dělat, najdeme ve shrnutí v následujících bodech:
- otužování;
- používání adekvátní síly hlasu;
- konzumace vlažných nápojů bez bublinek (voda pokojové teploty, čaj, vincentka);
- klimatizace jen v nutných případech (může zvyšovat možnost onemocnění horních cest dýchacích a je nevhodná i pro hlas);
- pokud chybí nápoj, mírné kousání do jazyka (kousání stimuluje v ústech tvorbu slin, což usnadňuje další mluvení);
- před vystoupením nejíst to, co zanechává drobné kousky na hlasivkách (např. oříšky, oplatky, sušenky, müsli tyčinky apod.);
- správné a pravidelné provádění hlasových cvičení;
- pomalé a jemné „buzení“ hlasivek po ránu (začínáme brumendem – například „hmmmmmm“, „ommmm“, tón držíme co nejdéle, pokud hned po ránu silně promluvíme, dojde k překrvení hlasivek, což je pro ně nežádoucí, brumendem hlasivky uklidníme, pohladíme a zároveň připravíme k dalšímu výkonu);
- občasné zpívání;
- kvalitní a dostatečně dlouhý spánek, který je pro celé naše tělo nutný a který potřebují také hlasivky;
- správná životospráva (v kvalitě hlasu a řeči se odráží fyzický i psy chic ký stav našeho organismu, sebemenší zátěž či nemoc se v hlase odrazí, pokud nás čeká nějaký mluvený výstup, není vhodné ponocování);
- posilování imunity a starost o celkový zdravotní stav (nežádoucí jsou záněty, je třeba zajistit dostatečné množství kvalitních vitamínů);
- při chronických potížích je vhodná dlouhodobá léčba (včetně lázeňské), neprospívají předčasné návraty do práce, větší ohrožení učitelů infekty od žáků;
- důležité pravidlo: pokud jsme starší 40 let a chraptění přetrvává déle než 14 dnů, je na místě odborné vyšetření u lékaře;
- u žen je v premenstruačním období a v době menstruace vhodné snížení hlasových nároků;
- pro učitele tělocviku se doporučuje píšťalka (podobně venku na hřišti, v bazénu…);
- při hlasové indispozici řečníka je vhodné přednášku zrušit (v případě učitelů je v naléhavé situaci možno zadávat samostatnou práci a omezit výklad);
- při častých problémech s hlasem je třeba vyhledat odborníka.
Bylinky člověku prospívají, ale musíme je umět dobře používat. Jako nevhodný se jeví heřmánek, který vysušuje a ztenčuje sliznice. Podobně problematický je také propolis, který je silným alergenem.
Uvádíme zde recept pro hlasovou pohodu, který radí herec Jan Přeučil (2007):
- ¼ litru mléka ohřát na maximální teplotu, ale nikoli vařit
- ¼ litru vincentky
- velká lžíce medu
Vše se dobře promíchá a pomalu popíjí. Velice to (prý) pomáhá! Takže, kdo snáší mléko, směle do toho.
Ukázka pochází z publikace Rozvoj učitele a péče o sebe, autorkou je Mgr. Dita Janderková, Ph.D. Publikace pro osobnostní rozvoj nabízíme také ve výhodném balíčku v e-shopu Dobrá škola.