Naučte žáky pracovat s textem
Následující ukázka je námětem na hodinu českého jazyka propojenou s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova založenou na procvičení vnější charakteristiky a práci s předsudky.
Příběh z fotografie
Dominantní složka: Komunikační a slohová výchova, tvorba textů, komunikace
Ročník: 9. ročník ZŠ a odpovídající ročník víceletých gymnázií
Anotace: Tématem bloku je charakteristika lidí a jejich jednání. Během aktivit se žáci zamyslí nad stereotypy v posuzování lidí a měli by si uvědomit, jak je zavádějící člověka posuzovat jen podle jeho zevnějšku.
Časový rámec: 2 vyučovací hodiny
Co potřebujeme: papíry A4, psací potřeby, rozstříhané přílohy
Nejprve rozdělí učitel žáky do čtyřčlenných skupin. Každá skupina obdrží čtyři různé fotografie.
Aktivita č. 1: Máte postřeh?
Žáci si nejprve prohlédnou fotografie a pak je otočí tak, aby postavy nebyly vidět. Žáci budou odpovídat ANO x NE na věty, které učitel přečte. Žáci zapisují své odpovědi na papíry:
- Mladík má na hlavě čepici.
- Mladá žena drží v ruce notebook.
- Stará paní nese kabelku v ruce.
- Policista má košili s krátkým rukávem.
- Mladík má dlouhý kabát.
- Mladá žena nemá kalhotový kostým.
- Stará paní má na hlavě klobouk.
- Policista má vousy.
- Stará paní má černou kabelku.
- Mladá žena má brýle.
Následuje kontrola a porovnání odpovědí s fotografiemi.
Aktivita č. 2: Odhadněte, kdo je jaký
Aktivita je zaměřená na vnitřní a vnější charakteristiku postav.
Učitel rozdá žákům do skupin rozstříhané tabulky s fotografiemi.
Instrukce pro učitele: Ve skupině vyplňte charakteristiku k jednotlivým postavám.
V následující diskusi žáci porovnají s ostatními skupinami, jak jednotlivé postavy charakterizovali.
Aktivita č. 3: Psaní příběhu podle fotografie
Jednotlivé skupiny vytvoří společný příběh, ve kterém všechny postavy z fotografií vystupují. Následuje čtení jednotlivých příběhů.
Poznámka: Většina příběhů, které žáci sepsali, se týkala staré paní, kterou okradl mladík na ulici a mladá žena jí pomohla.
Závěr
Závěr tohoto tematického bloku je vhodné věnovat diskusi o pocitech žáků z celého příběhu. Diskutujeme o stereotypech v myšlení lidí a o tom, že pravý charakter člověka většinou nelze poznat na první pohled.
Text pochází z publikace Tvořivá práce s textem, autorem je Svatopluk Mareš.