Modelínové závody aneb předmatematika v praxi
Modelínové závody
Popis:
Na
tvrdší umyvatelnou desku připravíme společně s dětmi modelínové dráhy.
Na
vyznačenou cestu přilepujeme malé modelínové kuličky, které děti sami
připravují. Všechny dráhy různého tvaru musí mít stejný počet kuliček. Dítě si svoji
dráhu může nakreslit podle své fantazie.
Aktivita
podporuje u dětí:
a)
správné určování kvantity pomocí manipulativních činností a univerzálních
modelů;
b)
trpělivost při přípravě, provedení hry a kontrole v průběhu hry;
c)
smysl pro fair play, dodržování pravidel a spolupráci s vrstevníky;
d) schopnost hrát i prohrát.
Pravidla
hry:
Každé
dítě hraje na své dráze. Hodí kostkou, počet puntíků určuje počet kuliček,
které dítě zamáčkne. Kdo zamáčkne postupně všechny kuličky, vyhrává.
Hra
u dětí podporuje:
spolupráci
v týmu při vytváření dráhy;
rozvoj
jemné motoriky, přesnosti, trpělivosti, zvládání pravidel; upevnění
kvantitativních vztahů včetně vazby „kolik – tolik“.
Varianta
A
Zpočátku
si připravíme společně jednu (popř. dvě) modelínové dráhy. Na dráhu jemně
vyznačíme body, kam děti budou nalepovat modelínové kuličky, abychom zajistili
stejný počet na různých drahách. Děti připraví malé modelínové kuličky a
pečlivě je nalepují na dráhu.
Dítě
hodí hrací kostkou a zamáčkne počet kuliček podle počtu puntíků na kostce.
Děti
se ve hře střídají a navzájem se kontrolují.
Varianta
B
Každé
dítě má svoji modelínovou dráhu a trénuje si hru svým tempem.
Varianta
C
Vytvoříme
dvojice dětí, které hrají na jedné modelínové dráze, kterou si spolu vytvoří.
Hrají
hru tak, že se v hodu střídají a postupně zamačkávají modelínové kuličky.
Vyhrává
hráč, který zamáčkl poslední kuličku na dráze, dostal se k cíli.
Děti se navzájem
kontrolují.
Pozor
na…
Jsou
splněny podmínky pro úspěšný průběh hry (materiál, prostor, vhodný počet
destiček, hracích kostek)?
Byla fáze přípravy hry dostatečná (materiál, čas, dovednosti dětí, pochopení pravidel)? Umožňuje počet dětí ve skupině efektivní průběh hry?
Ukázka pochází z metodické publikace Matematické představy a myšlení dětí předškolního věku od autorek (RNDr. Hana Lišková a Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, Ph.D.).