Modelínové závody


Ukázka pochází z metodické publikace Matematické představy a myšlení dětí předškolního věku od autorek (RNDr. Hana Lišková a Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, Ph.D.).

 

Popis:

Na tvrdší umyvatelnou desku připravíme společně s dětmi modelínové dráhy.

Na vyznačenou cestu přilepujeme malé modelínové kuličky, které děti sami připravují. Všechny dráhy různého tvaru musí mít stejný počet kuliček. Dítě si svoji dráhu může nakreslit podle své fantazie.

 

Aktivita podporuje u dětí:

a) správné určování kvantity pomocí manipulativních činností a univerzálních modelů;

b) trpělivost při přípravě, provedení hry a kontrole v průběhu hry;

c) smysl pro fair play, dodržování pravidel a spolupráci s vrstevníky;

d) schopnost hrát i prohrát.



 

Pravidla hry:

Každé dítě hraje na své dráze. Hodí kostkou, počet puntíků určuje počet kuliček, které dítě zamáčkne. Kdo zamáčkne postupně všechny kuličky, vyhrává.

 

Hra u dětí podporuje:

spolupráci v týmu při vytváření dráhy;

rozvoj jemné motoriky, přesnosti, trpělivosti, zvládání pravidel; upevnění kvantitativních vztahů včetně vazby „kolik – tolik“.

 

Varianta A

Zpočátku si připravíme společně jednu (popř. dvě) modelínové dráhy. Na dráhu jemně vyznačíme body, kam děti budou nalepovat modelínové kuličky, abychom zajistili stejný počet na různých drahách. Děti připraví malé modelínové kuličky a pečlivě je nalepují na dráhu.

Dítě hodí hrací kostkou a zamáčkne počet kuliček podle počtu puntíků na kostce.

Děti se ve hře střídají a navzájem se kontrolují.

 

Varianta B

Každé dítě má svoji modelínovou dráhu a trénuje si hru svým tempem.

 

Varianta C

Vytvoříme dvojice dětí, které hrají na jedné modelínové dráze, kterou si spolu vytvoří.

Hrají hru tak, že se v hodu střídají a postupně zamačkávají modelínové kuličky.

Vyhrává hráč, který zamáčkl poslední kuličku na dráze, dostal se k cíli.

Děti se navzájem kontrolují.

Pozor na…

Jsou splněny podmínky pro úspěšný průběh hry (materiál, prostor, vhodný počet destiček, hracích kostek)?

Byla fáze přípravy hry dostatečná (materiál, čas, dovednosti dětí, pochopení pravidel)? Umožňuje počet dětí ve skupině efektivní průběh hry?


Ukázka pochází z metodické publikace Matematické představy a myšlení dětí předškolního věku od autorek (RNDr. Hana Lišková a Mgr. et Bc. Martina Lietavcová, Ph.D.).