17. listopad je nejen Mezinárodním dnem studenstva, ale rovněž Dnem boje za svobodu a demokracii. Připomínat si Sametovou revoluci a podmínky, za jakých u nás došlo k obnovení demokracie, lze v průběhu celého roku, avšak měsíc listopad k tomu vyloženě vybízí. Proto Vám přinášíme nápady na aktivity, které je možné s dětmi podniknout v hodinách Výchovy k občanství i v jiných předmětech. Aktivity jsou nejvhodnější pro žáky 8. a 9. tříd ZŠ, nebo žáky v odpovídajících ročnících víceletých gymnázií.

 

Sedm přikázání

V následujících aktivitách žáci pracují s Orwellovým textem Farma zvířat, vyhledávají informace na internetu a v diskuzích hledají a odhalují paralely příběhu s totalitním režimem. Na závěr vymýšlejí soubor pravidel, která by mohla ochránit demokracii v lidské společnosti. Aktivita může sloužit jako úvodní hodina k tématu totalitní systémy, nebo může být využita k připomínce 17. listopadu jako Dne boje za svobodu a demokracii. Aktivity pochází z publikace Od satiry k ekonomii. Autorkou aktivit je Mgr. Radka Adamcová ze ZŠ Petra Strozziho, Praha 8.

Očekávané výstupy aktivit - Žák:

  • rozpozná klady a nedostatky demokratických systémů
  • charakterizuje jednotlivé totalitní systémy, příčiny jejich nastoleni v širších ekonomických a politických souvislostech a důsledky jejich existence pro svět; rozpozná destruktivní silu totalitarismu a vypjatého nacionalismu

Vzdělávací období:  2. stupeň, 8.– 9. ročník, odpovídající ročník víceletého gymnázia

Časový rámec: 45 min

Co potřebujeme: psací potřeby, tabuli, počítačovou učebnu s připojením k internetu

 

Žáci si přečtou ukázky z Orwellovy Farmy zvířat:

A

O tři dny později starý Major tiše ve spánku zemřel. Jeho ostatky zakopali na úpatí sadu. Začínal březen. Následující tři měsíce se vyznačovaly tajnou aktivitou. Majorova řeč znamenala pro mnoho zvířat na farmě zbrusu nový pohled na život. Nevěděla, kdy bude ona Majorem předpovězená Revoluce provedena, a neměla důvod se domnívat, že ji ještě zažijí, ale věděla, že je nutné se na ni dobře připravit.

B

Pak Kuliš, který psal nejlépe, vzal mezi své dva paznehty štětec, zamazal nápis PANSKÁ FARMA a na jeho místo napsal FARMA ZVÍŘAT. Tak se ode dneška měl statek jmenovat. Potom se vrátili na dvůr. Kuliš s Napoleonem nechali přinést žebřík a opřeli jej o vrata stodoly. Vysvětlili zvířatům, že se jim po třech měsících intenzivního studia podařilo soustředit zásady animalismu do sedmi přikázání, která nyní napíšou na zeď. (…) Přikázání psali na dehtovou zeď velkými bílými písmeny, která se dala přečíst ze vzdálenosti třiceti metrů, a zněla takto:

SEDM PŘIKÁZÁNÍ

1. Každý, kdo chodí po dvou nohách, je nepřítel.
2. Každý, kdo chodí po čtyřech nohách nebo má křídla, je přítel.
3. Žádné zvíře nebude chodit oblečené.
4. Žádné zvíře nebude spát v posteli.
5. Žádné zvíře nebude pít alkohol.
6. Žádné zvíře nezabije jiné zvíře.
7. Všechna zvířata jsou si rovna.
(…)

„A nyní, soudruzi,“ volal Kuliš, odhazuje štětec, „vzhůru na senoseč! Učiňme otázkou cti mít sklizeno dříve, než míval Jones a jeho lidé.“ V tom okamžiku začaly krávy, které vypadaly už nějakou dobu podivně, hlasitě bučet. Dvacet čtyři hodin je nikdo nepodojil a vemena jim téměř praskala. Po krátkém přemýšlení poslala prasata pro kýble a úspěšně krávy podojila – jejich kopyta na to byla jako stvořena. Před zvířaty se objevilo pět kyblíků plných pěnivého hustého mléka a všichni si je se zájmem prohlíželi. „Co se stane se vším tím mlékem?“ zeptal se někdo. „Jones nám ho občas přidával do kaše,“ podotkla jedna slepice. „Nestarejte se o mléko, soudruzi,“ vykřikl Napoleon a postavil se před kýble. „Něco s ním provedeme, ale senoseč je přednější. Soudruh Kuliš vás povede a já přijdu za chviličku. Vpřed, soudruzi, seno čeká.“ A tak se zvířata vyhrnula na louku, aby začala se sklizní, a když se večer vrátila, všimla si, že mléko zmizelo.

C

Po několika dnech, kdy zděšení z poprav trochu opadlo, si některá zvířata vzpomněla – či myslela si, že si vzpomínají –, že v Šestém přikázání se praví: „Žádné zvíře nezabije jiné zvíře“.“ A i když se nikdo ani neodvážil zmínit se o tom nahlas v doslechu vepřů a psů, měli všichni pocit, že popravy, kterých byla zvířata svědky, se s přikázáním neslučují. Lupina požádala Benjamina, aby jí šesté přikázání přečetl, a když jí Benjamin jako obvykle řekl, že se odmítá do takových záležitostí míchat, došla si pro Majku. Majka jí tedy ono přikázání přečetla. Znělo: „Žádné zvíře nezabije jiné zvíře bez důvodu“. Nějak se stalo, že poslední dvě slova se z paměti zvířat vytratila. Alespoň se nyní přesvědčila, že přikázání porušeno nebylo, neboť zde existoval naprosto jasný důvod pro popravu zrádců, spolčených s Kulišem.

 

Práce s textem (A)

Učitel se ptá žáků:

  • Kdo byl asi Major? (nějaký duchovni vůdce, asi také zvíře)
  • O čem asi byla jeho řeč? (o nějaké revoluci, pravděpodobně proti lidem)

 

Práce s textem (B)

Učitel napíše na tabuli Sedm přikázání. Poté se ptá:

  • Co vám toto slovní spojení připomíná? (nějaká pravidla, zákony, Desatero božích přikázání)
  • Kdo tato pravidla asi formuloval? (nějaká zvířata)
  • Proč asi nějaká zvířata vymýšlela takováto pravidla? (nějaký člověk se k nim choval špatně, zabíjel je, asi hodně pil alkohol, nechtějí se podobat lidem, chtějí si být navzájem rovna)

Učitel zadá žákům, aby vymysleli věrohodné (i když třeba fantastické) vysvětlení, co asi předcházelo tomu, že nějaká zvířata sepsala tato pravidla.

Žáci jsou učitelem vybídnuti, aby si znovu přečetli celou ukázku B. Poté se učitel ptá:

  • Proč asi dostala farma novy název? (proběhla ta očekávaná revoluce, lidé byli vyhnáni z farmy, ta teď patři zvířatům; důkaz: o panu Jonesovi a lidech se mluví v minulém čase…)
  • Co se asi stalo s mlékem? (asi ho vypila prasata, Napoleon se snažil odvést pozornost, poslal všechny pryč, stoupl si před kýble s mlékem)
  • Proč je v tomto příběhu použito osloveni „soudruzi“?
  • Slyšeli jste někdy toto osloveni?
  • Kdy? Věděli jste, co znamená?

Žáci (samostatně, či ve skupinách) porovnávají to, co vědí o komunismu, hledají paralely s příběhem, informace mohou dohledávat na internetu, vše napíší na papír, který poté přečtou před třídou – následuje diskuse, porovnávání odpovědí

 

Práce s textem (C)

Žáci přečtou text (C) a porovnávají svá očekávání s tím, co se dozvěděli z textu. Hledají další paralely mezi příběhem a komunistickým režimem.

Učitel se ptá:

  • Jak myslíte, že tento příběh bude pokračovat?

Učitel žákům řekne více podrobností o knize Farma zvířat, informace o ní mohou žáci hledat také na internetu.

Učitel zadá žákům, aby se pokusili ve dvojicích či skupinkách vymyslet a sepsat „Sedm přikázání“, která by podle nich mohla lépe ochránit svobodu a demokracii v lidské společnosti.

Diskuze a Reflexe - Žáci diskutují o přikázáních, která vymysleli – zda je reálné, že budou dodržována, zda si nějak neodporují, proč je žáci formulovali právě tak. Mohou je také porovnat s principy animalismu apod.


Článek obsahuje ukázky z publikace Od satiry k ekonomii. Autorkou aktivit je Mgr. Radka Adamcová ze ZŠ Petra Strozziho, Praha 8.