Už Komenský psal: „Škola bez kázně, mlýn bez vody. Avšak z toho nejde, aby škola bití a křiku plna býti musila. Proto bez vášně, hněvu a nenávisti, povlovně a rozšafně konati se má, aby sám ten, kdo trestání přijímá, že se to z lásky k němu děje, poznati a skrze to tím více se zahanbiti a k výstraze sobě to vzíti musil.“ Lépe to snad ani vyjádřit nejde. Abychom trestali správně a férově, je nutné dodržovat určitá pravidla.

 

1. Především musí být učitel důsledný. Líný učitel ze všech nejvíc! Jakmile se žáci naučí, že slovo učitele platí, je napůl vyhráno. Ale aby toto slovo platilo, je třeba ho vážit!

 

2. Učitel musí být ledově klidný. Nic se nedělá v afektu, hněvu nebo hysterii. Kázeňské opatření je jako zpomalená kulka, která letí celou třídou a každý ji vidí. Při jeho ukládání tedy musíme mít klidnou hlavu jako ten nejlepší snajpr.

 

3. Tresty mají určitou hierarchii, která by se neměla přeskakovat. Pokud vidím ve třídě nějaké rušivé chování, nekřičím zlobně. Protože to bych přeskočil to, co má být použito předtím: pohled do očí, přesun k žákovi, mlčenlivé naznačení nesouhlasu (zamračením, zavrtěním hlavy), pokynutí, ukázání na žáka, jmenování žáka bez dalšího vysvětlení, položení otázky týkající se aktuální činnosti apod. Dobrý učitel nevyhazuje vysoké karty na začátku, protože by mu pak nezbyly žádné.

 

4. Pokud je to proveditelné, je vhodné zvolit metodu přirozených následků. Žák sám zjedná nápravu, omluví se za své chování, nahradí poškozenou věc, zasklí, uklidí apod. Pozor ovšem na spojování s trestáním prací! To je něco úplně jiného.

 

5. Žádné porušení pravidel nebo kázně si nebereme osobně!

 

6. Trest není pomstou, ale prevencí! Proto při něm není tak důležitá osoba trestaného, ale zbytek třídy! Je to sociální učení.

 

7. Trest by měl jen mírně znevýhodnit přestupek. Tedy žádné drakonické tresty pro výstrahu, nevytváříme mučedníky, jen posilujeme pravidla!

 

Líný učitel musí být velmi důsledný. On žákům něco dává: zábavné vzdělávací aktivity, podporující hodnocení, pravý individuální přístup, respekt a optimistickou, otevřenou mysl. Oplátkou za to ale něco vyžaduje: plnění úkolů, dodržování termínů, férové chování. Klimatické vyučování obsahuje i sociální učení a zákonitě má k odměnám i tresty. Je zřejmé, že odměny počtem převažují, ale líný učitel se použití trestů nebojí. Pokud je vyučování tak zajímavé, jak má být, je největším trestem eliminace žáka z této činnosti. Všichni se podílejí na úkolu, který je baví, jen sabotér ne. Má svůj, pořádně nepříjemný individuální úkol. Třída vidí, že to jde i bez něho a skvěle, je posilována a odměňována, jen sabotér ne. V další hodině se možná také vynasnaží být v centru zábavné práce. Pokud ne, jeho volba. Učitel ví, jak má jednat. V klidu a bez emocí, účinně, promyšleně.


Nepřehlédněte novinku od Mgr. Roberta Čapka, Ph.D., která se kompletně věnuje školnímu hodnocení: Líný učitel - Vše o školním hodnocení.