Jak zvládnout výbuchy agresivity u dětí s ADHD: Praktické tipy pro rodiče a pedagogy

Jak zvládnout výbuchy agresivity u
dětí s ADHD: Praktické tipy pro rodiče a pedagogy
Ukázka pochází z online vzdělávacího
programu „Žák s ADHD ve třídě“ a
z knihy „ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětís ADHD“ od autora Mgr. Jana Uhlíře (redakčně zkráceno).
Situace, kdy dochází k výbuchům agresivity,
patří při práci s jedinci s ADHD k nejrizikovějším a nejnáročnějším.
Co dělat, když se dítě „zasekne“? Jak
nepřilévat oleje do ohně a jak se orientovat v nastalé situaci?
1. Zbytečně „netlačte na pilu“. Jedinec s
ADHD, který se dostal do stavu excitace a přestal se kontrolovat, není v dané
chvíli schopen racionálního uvažování, a tím pádem nedokáže přijmout a
realizovat příliš striktní pokyny.
2. Nepoužívejte nadměrné a nepřiměřené
represivní výchovné nástroje a netrestejte na „objednávku okolí“. Někdy je
rodič či pedagog pod silným tlakem přihlížejících a může podlehnout nátlaku
okolí. Dospělý si však musí uvědomit, že on řídí celou situaci a nejlépe rozumí
potřebám svěřeného dítěte s diagnózou ADHD. Jen on tedy rozhoduje o zvolených
výchovných krocích.
3. Dojde-li k fyzickému kontaktu s dítětem,
nesmí se jednat o ukojení vlastního vzteku, ale výhradně o eliminaci rizikového
chování a zajištění bezpečí. Následně se o použití fyzického kontaktu musí s
dítětem mluvit a předejít nedorozumění. Cílem je vést hyperaktivního jedince k
bezpečnému chování, a to i v případě, že je afekt nevyhnutelný.
4. Vnímejte a průběžně mapujte u konkrétního
dítěte systém spouštěčů, které nejčastěji vedou k jeho selhání. Obvykle se jedná
o skutečnou či domnělou nespravedlnost, o nahromadění drobných nedorozumění a
křivd. Spustit agresi může i nezvládnutá kritika (hlavně problém s jejím
přijetím a konstruktivním zvládnutím), černobílé vnímání vztahů a interakcí,
pocity vlastní neúspěšnosti či nenaplněné ambice.
Ukázka pochází z online vzdělávacího programu „Žák s ADHD ve třídě“ a z knihy „ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětís ADHD“ od autora Mgr. Jana Uhlíře (redakčně zkráceno).