Jak zvládnout výbuchy agresivity u dětí s ADHD: Praktické tipy pro rodiče a pedagogy


Ukázka pochází z online vzdělávacího programu Žák s ADHD ve třídě“ a z knihy ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětís ADHD od autora Mgr. Jana Uhlíře (redakčně zkráceno).

 

Situace, kdy dochází k výbuchům agresivity, patří při práci s jedinci s ADHD k nejrizikovějším a nejnáročnějším.

 

Co dělat, když se dítě „zasekne“? Jak nepřilévat oleje do ohně a jak se orientovat v nastalé situaci?

 

1. Zbytečně „netlačte na pilu“. Jedinec s ADHD, který se dostal do stavu excitace a přestal se kontrolovat, není v dané chvíli schopen racionálního uvažování, a tím pádem nedokáže přijmout a realizovat příliš striktní pokyny.

 

2. Nepoužívejte nadměrné a nepřiměřené represivní výchovné nástroje a netrestejte na „objednávku okolí“. Někdy je rodič či pedagog pod silným tlakem přihlížejících a může podlehnout nátlaku okolí. Dospělý si však musí uvědomit, že on řídí celou situaci a nejlépe rozumí potřebám svěřeného dítěte s diagnózou ADHD. Jen on tedy rozhoduje o zvolených výchovných krocích.

 

3. Dojde-li k fyzickému kontaktu s dítětem, nesmí se jednat o ukojení vlastního vzteku, ale výhradně o eliminaci rizikového chování a zajištění bezpečí. Následně se o použití fyzického kontaktu musí s dítětem mluvit a předejít nedorozumění. Cílem je vést hyperaktivního jedince k bezpečnému chování, a to i v případě, že je afekt nevyhnutelný.

 

4. Vnímejte a průběžně mapujte u konkrétního dítěte systém spouštěčů, které nejčastěji vedou k jeho selhání. Obvykle se jedná o skutečnou či domnělou nespravedlnost, o nahromadění drobných nedorozumění a křivd. Spustit agresi může i nezvládnutá kritika (hlavně problém s jejím přijetím a konstruktivním zvládnutím), černobílé vnímání vztahů a interakcí, pocity vlastní neúspěšnosti či nenaplněné ambice.


Ukázka pochází z online vzdělávacího programu Žák s ADHD ve třídě“ a z knihy ÁDÉHÁDĚ - Jak na emoce dětís ADHD od autora Mgr. Jana Uhlíře (redakčně zkráceno).