Jak poznat specifické poruchy učení?
Specifické poruchy učení a chování (SPUCH) jsou dnes v pedagogice velmi častou diagnózou a asi každý učitel se se s žákem s těmito problémy již setkal. Každý takový žák je jiný, a tak není snadné k nim z pozice učitele přistupovat. Tento článek stručně nastiňuje, o jaké poruchy se jedná, proč vznikají, jak se projevují a jak je zvládat.
Vymezení specifických poruch učení a chování
Rodiče si přejí, aby jejich děti byly šikovné, bystré a spokojené. Chtějí, aby se měly lépe než oni sami. Bohužel ne vždy se to daří. Některé děti jsou zlobivé, nepozorné, neklidné, odolávají našim dobře míněným radám. Mezi takovými dětmi najdeme i některé se specifickými poruchami učení a chování (SPUCH).
Jaké jsou dětí s SPUCH?
Děti se specifickými poruchami učení a chování se vyznačují zejména tím, že jsou zbrklé, impulzivní, neklidné, mají problémy s učením a respektováním pravidel. Ve škole jsou žáci se zmíněnými handicapy označovaní jako žáci integrovaní. Vedle toho máme ve třídách i mnoho žáků s diagnózou specifických poruch učení a chování, kteří integraci nemají, ale mají nárok na speciální podporu.
Z formálního hlediska se žáci se specifickými poruchami učení řadí mezi žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Předpisy jsou koncipovány tak, že učitel není oprávněn udělovat diagnózu specifických poruch učení a chování. To je záležitostí školského poradenského zařízení, kam se obrací buď škola za svolení rodičů, nebo i rodiče sami.
Obě diagnostické kategorie – specifické vývojové poruchy učení a chování se navzájem prolínají, a proto je nelze od sebe oddělit. V jejich rámci je užitečné rozlišovat dva typy: specifické poruchy učení a specifické poruchy chování. Jedná se o velké zjednodušení a v současnosti se objevuje trend už nevydělovat jednotlivé poruchy samostatně, nicméně pro lepší pochopení příznaků je vhodné toto dělení uvést.
Specifické poruchy učení
Jedná se o označení pro různorodou skupinu poruch, které se projevují zřetelnými obtížemi při nabývání a užívání takových dovedností, jako je mluvení, porozumění mluvené řeči, psaní, matematické usuzování nebo počítání. Mohou se vyskytnout v kombinaci s jinými formami postižení (jako jsou např. smyslové vady, mentální retardace, sociální a emocionální poruchy) nebo souběžně s jinými vlivy prostředí (např. kulturní zvláštnosti, nedostatečná nebo nevhodná výuka, psychogenní činitele).
Specifické poruchy chování jsou spojeny s oslabením ve funkcích a schopnostech, které mají zodpovídat za řízení, regulaci a integraci chování, a to při inteligenci nejméně v mezích širší normy. Patří sem psychické funkce a vlastnosti zakotvené v centrálním nervovém systému, jako je pozornost, reaktibilita, úroveň aktivace, cílesměrnost, sebekontrola, ale také řeč jako důležitý činitel autoregulace a další. Oba dva typy poruch se mohou, ale i nemusí vyskytovat společně. Je nutné si uvědomit, že specifické poruchy chování vedou často ve svých sekundárních důsledcích k nedostatečnému využívání kapacity rozumových schopností. Tím se snižuje výkonnost dítěte a mohou se objevit výukové problémy.
O poruchách učení mluvíme až tehdy, když se dítě začne učit školním dovednostem (čtení, psaní, počítání). Nemůžeme označit dítě za dyslektika, když se ještě neučilo číst. V tomto období si můžeme všímat pouze určitých signálů, které nás upozorní na možné riziko poruchy. Často se setkáváme s problémy v motorice, pravolevé a prostorové orientaci.
Objevují se nedostatky ve smyslovém vnímání i poznávacích činnostech. Častá je kombinace dyspraxie – motorická nešikovnost, nedokonalá zraková a sluchová percepce, problémy s orientací v prostoru a ve vlastním tělesném schématu, potíže s pravolevou orientací a jiné. Časté bývají i nedostatky ve vnímání času, časových vztahů, které jsou velmi nápadné při výuce např. dějepisu. Orientace na časové přímce je pro mnohé nadlidský úkol.
- narušenou sluchovou a zrakovou diferenciací, analýzou a syntézou. Žáci mívají problémy s rozlišováním některých hlásek, ve slovech je přehazují, zaměňují zrcadlově podobné hlásky (b-d, p-b, s-z, a-u apod.), tvarově podobné hlásky (m-a, k-h) i zvukově podobné hlásky, a to jak při čtení, tak i při psaní.
- některými dětmi, které mají problémy s vývojem řeči. Není výjimečné, že se v anamnéze vyskytne opožděný vývoj řeči.
- poruchami v koordinaci pohybů očí. Projevem je např. to, že se dítě najednou ztratí na řádku, čte o řádek níže a vůbec mu to nepřipadá divné.
- dětmi, které nedovedou jednotlivé dílčí funkce koordinovat a integrovat do jedné složitější aktivity, kterou je např. čtení. Děti sice čtou bez výrazných chyb, ale velice pomalu. Především ale textu nerozumí, čtou bez pochopení. Takový žák se chová, jako by četl cizojazyčný text.