Co dělat, když dítě zlobí?
I to nejhodnější dítě čas od času zlobí. Jak si poradit se zlobivým dítětem? Přinášíme Vám konkrétní rady a tipy přímo z úspěšné publikace Rozumím sobě, poznávám ostatní, jejímiž autorkami jsou Juliana Gardošová a Jaroslava Budíková.
Určitě to znáte. Jste unavení, nejraději byste si zalezli pod peřinu a zapomněli na svět, ale Vaše dítě má s Vámi očividně jiné plány. Zlobí a zlobí, nelze ho uklidnit. Je jako neřízená střela. Snažíte se to vydržet, ale nejde to. Asi každému v takovou chvíli ujedou nervy, zakřičí, nebo udělá něco, čeho pak lituje. Máte pocit, že máte doma malého raracha? Proč vlastně dítě zlobí? A jak jeho zlobení příště jako rodič zvládnout lépe? Přinášíme Vám ukázku z publikace Rozumím sobě, poznávám ostatní, která se zaměřuje na rozvoj emočních a sociálních dovedností dítěte. Přečtěte si, co za dětským zlobením vězí, jak jej jako rodič lépe zvládat a jak mu předcházet.
Proč děti zlobí?
Každý rodič si přeje mít šťastné a zdravé dítě a vítá ho na svět s radostí a přijetím. Děti se na svět rodí s přirozenou potřebou a touhou poznávat, objevovat, učit se. Nepřicházejí k nám s potřebou rozčilovat a zlobit nás. Jestliže jim nenasloucháme dostatečně a trpělivě, mohou se děti začít domáhat svých nenaplněných potřeb nevhodným způsobem. Když to ale rozpoznáme, nemusíme se nechat chytit do pasti svých vlastních emocí, můžeme reagovat přiměřeně a tak, abychom dětem ukazovali laskavé, ale jasné postoje a názory.
Děti milují vyprávění rodičů o jejich dětství. Na těchto příbězích pochopí, že i vy jste byli malí, měli své hračky, zájmy, sny a tužby. Měli jste také maminku a tatínka, dům a řád, kterým jste se řídili.
Jeden z názorů na výchovu říká, že příliš liberální výchova škodí stejně jako výchova despotická. V životě potřebujeme být v rovnováze, aby to mohlo fungovat. Tak je to i s výchovou. Dítě potřebuje především laskavé a bezpodmínečné přijetí, podporu, ale také důslednost, trpělivost. Místo otázky „Proč to děláš?“ se raději dětí ptejte „Co teď potřebuješ?“.
Desatero pro rodiče aneb Co dělat, když dítě zlobí
- Buďme klidní. Děti musí vědět, že máme situaci pod kontrolou.
- Rozeberme problém, aniž bychom někoho obviňovali. Rodič, který obviňuje, učí také své dítě obviňovat.
- Dejme pocitům dětí jejich pravou hodnotu – děti mají právo mít špatné pocity, aniž by pociťovaly zahanbení či vinu.
- Vysvětlujme dětem v konfliktní situaci, že obě stojí před problémem a že mohou společně najít řešení. Jsou to ony proti problému, ne jeden proti druhému.
- Podporujme děti při vymýšlení co největšího množství řešení problému.
- Nenuťme děti „dát si pusu, odpustit si, potřást rukou“, když to samy nechtějí. Takové chování je učí neupřímnosti.
- Když dítě není schopno kontrolovat a ovládat své chování, nechme ho, ať si vybere hru, koutek, kde si chce hrát. Dejme dítěti jasně najevo, že si s námi může přijít promluvit, až se zklidní. Vždy pochvalme sebeovládání dítěte, když se vrátí.
- Udělejme si čas na vyslechnutí dítěte, když se cítí bezmocné, rozzlobené nebo smutné. Respektujme jeho pocity a povzbuzujme je ke sdílení.
- Čtěme dětem příběhy, ve kterých je mnoho konfliktních situací. Pokládejme dětem otázky: V čem byl problém? Jak jinak mohly postavy problém vyřešit? Jak byste ho vyřešily vy?
- Děti nejsou hned schopné vyřešit problém svými silami. Dospělý může být v roli mediátora (vyjednávání pomocí prostředníka) a pomoci dětem problém vyřešit.
Jak konfliktům předcházet
Bezpečné prostředí, smysluplná pravidla, citlivý a respektující přístup dospělého jsou možnosti, jak předcházet konfliktům ve skupině děti či v běžném životě. Dospělí by měli mít vždy na paměti, že děti se zvládání konfliktů teprve učí a potřebují k tomu podpůrné prostředí v podobě autority (rodič, pedagog). Jestliže již konfliktní situace nastala, snažíme se problém s dítětem vyřešit individuálně. Vyvarujme se umravňování a ukázňování dítěte před ostatními dětmi či dospělými. Takové jednání má neblahý vliv na sebevědomí dítěte. Dětem poskytněme návod, jak se zachovat v konfliktní situaci. Například:
- Řekni, co ti vadí, jak se cítíš, např. oslov jménem dítě, které ti udělalo něco, co se ti nelíbí.
- Řekni mu, jak se cítíš, popiš, co ti udělal a jak se tě to dotklo.
- Řekni, co chceš, aby udělal.
- Můžeme dětem doporučit zahrát si scénku, jak by to mohlo vypadat, kdybychom chtěli konflikt vyřešit jinak než agresí.
Aktivity - Užívám správná slova
1. Povídání v kruhu na téma „slova jsou velmi důležitá“. Mohou potěšit, ale také zranit (Která slovíčka nás potěší? Která zraňují?).
Když se chceme s někým kamarádit, použijeme „kouzelná“ slovíčka („Pojď si hrát.“ „Je mi to líto.“ „Děkuji.“ „Prosím.“ „Promiň.“ „Mohu si půjčit tvé autíčko?“ „Díky za půjčení.“).
2. Dramatické scénky – děti předvádějí, jak osloví kamaráda, poprosí, poděkují…
3. Pohádka – loutkové divadlo: O koťátku, co zapomnělo mňoukat.
V článku byly použity ukázky z publikace Rozumím sobě, poznávám ostatní. Nácvik emočních dovedností dětí v předškolním a mladším školním věku. Autorkami jsou Juliana Gardošová a Jaroslava Budíková.