Často si neuvědomujeme, že zásoby fosilních paliv na naší planetě nejsou neomezené. V dnešní době je třeba hledat vhodné alternativy pro získávání energie. S tím souvisí i nutnost naši planetu znát, vědět, jaké zdroje a suroviny máme k dispozici, jaké klady a zápory se s jejich užíváním pojí. Poznávat naši planetu a bohatství, které nabízí, je důležité již od útlého věku. Výuka o Zemi a ekologii je spjatá s výukou ve školách a její základy si mohou děti osvojit už v mateřské škole. Ale jak učit o ekologii zajímavě a poutavě?

Pro předškolní děti může být Den Země veselým dnem strávený hrami venku, v přírodě. Předškolní věk a pobyt v přírodním prostředí na čerstvém vzduchu patří neodmyslitelně k sobě. Jenže v současné době tráví předškolní děti mnohem víc času v interiérech než dříve. Není divu, když naše domovy, třídy i kanceláře jsou mnohem prostornější a pohodlnější, plné pohodlných sedaček, zábavných technických vymožeností a hraček. To s sebou přináší významnou změnu životního stylu, včetně celé řady negativ, která postupně objevujeme. Tuto změnu nazýváme odcizování od přírody. Den Země však může být ideální příležitostí k tomu, dostat děti ven, do přírody. Zabavit je nějakou z aktivit, které se dají venku podnikat. Jednou z takových aktivit je například Stavba domečků pro skřítky:

 

Cíle:

Pohyb v nerovném terénu, manipulace s drobnými přírodninami, komunikace mezi dětmi

 

Počet dětí:

Celá třída (práce ve skupinách)

 

Místo a čas realizace:

Les, kdykoli

 

Pomůcky:

Nalezené přírodniny

 

Realizace:

Nejvhodnějším prostorem je les v okolí školky, příp. lze aktivitu realizovat na školce v přírodě. Děti rozdělíme do skupin po třech. Na místě v lese, které je pro děti bezpečné (není v blízkosti silnice, není znečištěné psími výkaly) a kde děti jasně vědí, kam až se mohou vydat, stavíme malé domečky se zahrádkami z materiálů, které v lese najdeme.

 

Mezi další aktivity pořádané venku můžeme například zahrnout cvrnkání kuliček, lezení na klády, objevování různých druhů rostlin či zvířat. I trochu starší děti na 1. stupni základních škol se v tento den mohou vydat na procházku do přírody a například sbírat nejrůznější typy přírodnin a učit se je rozeznávat.

 

Pro žáky na 2. stupni základní školy by mohl být Den Země příležitostí k tomu, zamyslet nad tím, zda děláme pro planetu, která je naším domovem to nejlepší, a pokud ne, popřemýšlet, jak bychom mohli chování k ní zlepšit. Prostřednictvím výuky o životním prostředí pochopit, že z hlediska své existence musí člověk využívat přírodních zdrojů ve svůj prospěch, ale vždy tak, aby nedošlo k nevratnému poškození životního prostředí. Zajímavou aktivitou může například být hra „Příběh jednoho města“, kdy se žáci seznámí s hypotetickým městem, ve kterém došla ropa, a je tedy nutné nalézt nové možnosti pro výrobu energie. Zároveň se blíží volby a jako součást volebních programů se jednotlivým stranám hodí poukázat na řešení situace s nedostatkem ropy a využít nějaké jiné přírodní zdroje. Žáci si musí ve skupinách vytvořit plakáty svých stran, zamyslet se nad alternativními zdroji a zároveň svým řešením zaujmout ve volbách. Výtvory žáků mohou pak být vystaveny na nějakém viditelném místě, aby o nich bylo možné diskutovat i po skončení projektu.

 

V článku byla použita ukázka z publikace Činnosti venku a v přírodě v předškolním vzdělávání, autorky: Kateřina Jančaříková, Magdaléna Kapuciánová. Přehled všech e-knih za výhodnou cenu najdete v e-shopu Dobrá škola.