Původ svátku

Druhou neděli v květnu se slaví Den matek. Tento významný den je mezinárodním a u nás se s přestávkou slaví od dvacátých let 20. století. Obvykle se maminkám dávají kytičky, přáníčka, nebo pro ně děti vyrábějí drobné dárky.

Den matek se začal slavit na začátku 20. století ve Spojených státech amerických. První impulz daly ženy, které se angažovaly za práva žen-matek, zejména Anna M. Jarvisová z Filadelfie. Myšlenka se ujala a začala se šířit po USA. V roce 1914 tehdejší prezident Thomas Woodrow Wilson oficiálně vyhlásil Den matek za národní svátek. Zároveň navrhl, aby se symbolem svátku stal bílý karafiát jako poděkování všem matkám. V českých zemích Den matek propagovaly některé organizace, např. Československý červený kříž, Sokol, Orel či Ywca (mezinárodní organizace pro mladé křesťanské ženy), angažovala se také Alice Masaryková, dcera českého prezidenta T. G. Masaryka. V devadesátých letech 20. století se obnovená YWCA pokusila tento svátek oživit. Postupně vstoupil do povědomí veřejnosti. V některých rodinách se slaví přáním a darovanou květinou. Na rozdíl od Mezinárodního dne žen, který je více svátkem politickým, má Den matek charakter rodinný a duchovně navazuje na středověké křesťanské tradice oslav mateřství Panny Marie.

 

 

Jak téma využít v MŠ?

Svátek je ideální příležitostí popovídat si o tom:

- Kdo je to vlastně maminka a tatínek?

- Až budu velký, chtěl bych být tatínkem, nebo maminkou? Proč?

- Co všechno musí maminka/tatínek umět?

- Co se mi na mojí mamince/tátovi nejvíce líbí?

- Z čeho mají maminky největší radost? A z čeho tatínek?

- Jaký dárek by maminku a tátu potěšil?

- Jak moje maminka/tatínek vypadá?

- Je babička také maminka a dědeček tatínek?

- Jak se pozná, že někdo bude maminka?

- Jak se moje maminka jmenuje, jak jí říkám já, jak tatínek, jak babička…

 

 

 

Aktivity

Dárek pro maminku


Dílčí vzdělávací cíle: soustředění, rozvoj řečových dovedností a sociálních kompetencí

Počet dětí: není omezen

Délka realizace: 20 minut

Pomůcky: plátěný pytlík s různými předměty či obrázky

 


V komunikačním kruhu si s dětmi povídejte, co která maminka dělá, s čím dětem pomáhá. Následně dětem ukažte plátěný pytlík, do něhož předem umístíte několik předmětů (jejich počet by měl odpovídat počtu dětí). Každé dítě si z pytlíku vytáhne jeden předmět. Jakmile mají všichni v ruce jeden předmět, vyzvěte jednotlivce, aby vám daný předmět popsali a rozhodli, zda se k obdarování maminky hodí. Pokud nikoli, vyzvěte děti, aby rozhodly, jestli by z předmětu mohl mít radost někdo jiný.
Po skončení aktivity si shrňte, které předměty slouží k obdarování, a povídejte si na téma „mít rád, udělat radost“. Závěrem je vhodné, aby si děti drobný dárek či přání vyrobily a darovaly maminkám.

 

 

 

Jaká byla maminka, když byla malá?

S dětmi si můžeme říkat říkanku:

Víte, že každá maminka bývala jednou malinká?

Den za dnem jako malý klíček

povyrostla vždy o kousíček.

A dneska je z ní velká máma, co se tu musí trápit s náma.


(Ljuba Štíplová)

 

Můžeme z domova donést fotografie maminky a tatínka, když byli malí, a vzájemně si je prohlížet. Děti dostanou úkol –zeptat se maminky a tatínka na nějakou příhodu z dětství. Jaké hry rodiče v dětství hráli? Co hrála ráda maminka a co tatínek? Můžeme si společně nějakou hru zahrát. Jak se to stane, že se z holčičky stane maminka? Jak se to stane, že se z maminky stane babička? Jak se to stane, že se z tatínka stane dědeček?
 

 

A jaké aktivity děláte na Den matek s dětmi Vy?

 




Aktivity pocházejí z pracovních sešitů KuliFerda a publikace Činnosti ke svátkům a tradicím - od jara do léta.

 

 

 

Inspirace pro Váš nákup:

Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání - od jara do léta Rok v mateřské škole v činnostech - ediční řadaKnihrátky s Dvojpohádkou