Jeden výtvarný problém – více vhodných námětů
Téma: „Co děláme ve všední dny sami a co společně s rodiči a kamarády“
Ukázka pochází z publikace Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, autorkou je PaedDr. Helena Hazuková, CSc.
Výtvarný problém: Rozvinout grafický typ lidské postavy. Pokusit se zobrazit pohyb, gesto, činnost, která vyžaduje zobrazit postavu z profilu (aspoň
částečného) nebo obrácenou zády (zezadu).
Výtvarný úkol 1: Pokusit se zobrazit lidskou postavu (lidské postavy) z profilu
Příklady námětů: Honím se za míčem. Stojím ve frontě na cukrovou vatu. Vozím kočárek s miminkem (panenkou). Už vezu košík s nákupem k pokladně. Nákupy na víkend (na slavnostní oběd aj.). Jdeme po úzké lávce jako ovečky (jeden za druhým). Provazochodci v cirkuse.
Realizace: Kresba tenkým fixem, kolorovaná kresba dřívkem.
Výtvarný úkol 2: Pokusit se vyjádřit interakci dvou postav stojících proti sobě
Příklady námětů: Házíme si míčem. Hrajeme badmington. Zkouším si nové oblečení a maminka mi radí. Dávám kytičku paní učitelce. Maminka nese na stůl polévku. Pan doktor poslouchá moje srdíčko.
Realizace: Kresba suchým pastelem.
Výtvarný úkol 3: Nakreslit situaci, kdy jedna postava (jedna z postav) je k nám otočená zády
Příklady námětů: Platíme u pokladny. Maminka u sporáku. Když maminka věší prádlo. Jak jdou čerti zpátky do pekla. Kde se v tramvaji/autobuse můžeme držet (abychom neupadli)? Házíme si míčem všichni tři. Díváme se na zvířata v ZOO.
Realizace: Kresba, dokreslovaná koláž.
Výtvarný úkol 4: Pokusit se zachytit lidskou postavu v různých pozicích.
Příklady námětů: Hledáme zakutálenou pětikorunu. Zavazuju si tkaničky u bot. Ležím na válendě a prohlížím si knížku. Mám ruce pod hlavou a dívám se na mraky. Jedu na koloběžce/kole). Už uplavu tři tempa. Klečím a kreslím obrázek. Maminka chová miminko.
Realizace: Modelování z modelovací hmoty.
Obměnou mohou být náměty „akcí“ z pohádek, např. jeskyňky odnášejí Smolíčka; čert nese Káču do pekla; čarodějnice startuje koště (sedá si na lopatu); Jeníček a Mařenka drží lopatu apod.
Ukázka pochází z publikace Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání, autorkou je PaedDr. Helena Hazuková, CSc.