Tyto dny můžeme využít k hrám, které prohloubí schopnost přijetí druhého člověka jako jedince se stejnými právy a rozvinou u něj schopnost tolerance odlišností různých skupin. Přinášíme Vám kromě hry i několik tipů, co je možné v rámci tohoto tématu s žáky převážně druhého stupně ZŠ podniknout:

  • seznámit žáky s etiketizační teorií, která zjednodušeně říká, že jedinec se může zařadit náhodou do problematické skupiny vlivem nějaké události (např. tím, že pochází z ekonomicky slabé rodiny) nebo statusové charakteristiky (např. tím, že je Rom). Získá tak určité označení, etiketu/nálepku (např. problémový žák) a pod tlakem tuto roli přijme. Opakující se proces nálepkování může podnítit rozvoj deviantní kariéry. Hodnota této teorie je v tom, že podněcuje k zamyšlení nad tendencí lidí ke značkování druhých a jejich stigmatizaci.
  • vyvolat diskusi o teorii a celkově o tématu vzájemného soužití. Při této diskusi může dojít k otevření osobních až intimních témat týkajících se žáků a jejich rodin. Proto je důležité, aby pedagog na začátku diskuse stanovil pravidlo, že pokud někdo nechce o něčem hovořit nahlas, má právo mlčet a předat slovo dalšímu. Na papír pak může napsat důvod, proč se vzdal slova a vhodí jej do předem připravené schránky, do níž má přístup pouze učitel, který však nesmí bez svolení dotyčného o důvodech před třídou hovořit.
  • významnou funkci v takto koncipovaných hodinách mají hodnotící listy, které jsou nejen sebereflexí žáka, ale i pedagoga. Učitel žákům vysvětlí, že hodnotící listy jsou ukazatelem toho, čemu již žáci rozumí a kde došlo ke změně postoje k dané problematice a zda došlo k posunu v osobnostní sféře. Mohou být též východiskem k diskusi.

 

Hra – Označení na vlastní kůži

  • časový rámec: 1 vyučující hodina
  • co potřebujeme: dva barevné lepící papírky

1. Skupina žáků stojí v kruhu a učitel jí zadává první úkol, kterým je vzájemně si s každým podat ruku s přáním hezkého dne.

2. Učitel ukáže dva barevné papírky – červený a zelený. Žáci mají za úkol se rozdělit do dvou skupin podle toho, jaká barva se jim více líbí.

Je jedno, zda ve skupinách bude rovnocenný počet žáků Úkolem žáků je, že se musí každý s každým pozdravit s tím rozdílem, že skupina, která má červenou barvu, je VIP. To znamená, že každý je chce pozdravit co nejdříve, jako by přijela nějaká významná osobnost.

3. Poslední částí této aktivity před diskusí je, že učitel vybere ze skupiny zelených jednoho žáka a dá mu červenou VIP nálepku a ze skupiny červených jednoho žáka, kterému dá zelenou nálepku na oblečení. Zeleně a červeně označený žák jde za dveře. 

Úkolem skupiny je pozdravit a podat ruku každému s tím rozdílem, že:

  • ten, který má červenou značku, je VIP člověk a každý ho má rád
  • ten, který je označen zelenou, je KO člověk a nikdo mu nesmí podat ruku

Červený žák dostává pouze takovou instrukci, že on sám se může rozhodnout, komu podá roku a zeleně označený žák má za úkol podat ruku a pozdravit se s každým ze skupiny.

Doporučení: Při realizaci třetí části aktivity je důležité, aby učitel nevybral do role zeleného takového žáka, který může být danou skupinou vnímán negativně (př. dítě ze sociálně slabé rodiny, dítě se zdravotním, nebo výukovým problémem, žák tzv. „šprt“ atd.). Je důležité, aby učitel znal předem klima dané třídy.

4. Následuje rozbor a diskuse nad tím, jaký byl rozdíl mezi prvním pozdravením a tím druhým. Jak se cítil zeleně označený žák, když si s ním nikdo nechtěl podat ruku. Jak červený, když si s ním chtěli ruku podat všichni a on třeba nechtěl. Jestli by někdo chtěl být v roli zeleného a červeného a proč.

5. Vyučující rozdá žákům hodnotící listy. Každý žák anonymně odpoví na následující otázky:

  • Myslíš si, že je zbytečné věnovat pozornost nálepkování mezi lidmi? Zaškrtni jednu možnost:

a) pro můj život to není důležité

b) nevím

c) asi ne

d) ne

  • Pokus se popsat, co se ti na hodině líbilo/nelíbilo a co zaujalo/nezaujalo.

a) v hodině mě zaujalo/líbilo se mi (žák vypíše)

b) v hodině mě nezaujalo/nelíbilo se mi (žák vypíše)

  • Zhodnoť svou práci v hodině:

Myslím, že jsem v hodině pracoval na …….. %


V článku byly použity ukázky z publikace Dnešní společnost, Praktické náměty pro výuku výchovy k občanství na 2. stupni ZŠ, autorka: Andrea Říčařová.