Rozvoj gramotností na 1. stupni ZŠ: Drak
Metodický přehled
Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura
Očekávané výstupy
Žák:
- pracuje tvořivě s literárním textem podle pokynů učitele a podle svých schopností
- čte a přednáší zpaměti ve vhodném frázování a tempu literární texty přiměřené věku
Rozvíjená gramotnost: Čtenářská
Učivo
- přednes vhodných literárních textů
- literární druhy a žánry: báseň
- dramatizace
Vzdělávací období: 1., 2.
Časový rámec lekce: 45 min
Co potřebujeme: papíry A4, A3, psací potřeby, fixy
METODIKA
Motivační část
Rozdělíme žáky do skupin (2–4 žáci).
Žáci ve skupinách vyjadřují pohybem vybrané situace z nabídky (PRACOVNÍ LIST 1).
Ostatní v diskuzi hodnotí způsob vyjádření a čitelnost sdělení.
Tuto část můžeme variovat na simultánní pantomimu – všichni předvádějí situace dle vedení učitele.
Tuto aktivitu lze využít jako motivační část kterékoli lekce.
Diskuze
Poznámka
Otázky volíme podle věku a zkušeností žáků.
- V jakém ročním období se pouštějí draci? Proč?
- Vyráběli/pouštěli jste si také draka? Na jaké problémy jste narazili? Jak jste je překonali?
- Cítili jste při pouštění draků sílu větru? Jaké jste měli pocity?
- Chtěli byste někdy vzlétnout a dívat se na svět z výšky?
- Jaké výhody/nevýhody by mělo být drakem?
- Musí mít drak určitý tvar? Co je důležité pro jeho konstrukci?
- Proč drak vzlétne?
- Autor si pohrává s významem slova. Jakého?
- Kdy můžeme přesně určit význam tohoto slova?
- Znáte další podobná slova?
- V jaké pohádce/filmu vystupuje postava draka? Je vždy jen nositelem zla?
- Co je to rým, verš, sloka?
Aktivita 1
Seznámíme žáky s textem básničky Jiřího Žáčka (např.: společné čtení z PRACOVNÍHO LISTU).
Básničku také můžeme předložit jako rozstříhanou PŘÍLOHU a žáci sestavují verše.
Následně hledají v textu odpovědi na otázky (PRACOVNÍ LIST 1 – úkol 2).
Lze také využít jako hádanku pro ostatní, kteří určují drakovy nálady.
Aktivita 2
V další fázi si žáci ve skupinách připraví rozhovor s drakem (PRACOVNÍ LIST 2).
Důležitým prvkem je zde emotivní zabarvení v mluvě draka.
Žáky vyzveme, aby si vytvořili hypotézu, proč se drak zrovna nalézá ve vybraném stavu (např.: Drak je mrzutý, protože ho bolí zuby atp.).
Reflexe
Žáci vybarvují počet políček v „sebereflexní mozaice“ dle splnění kritérií v jednotlivých úkolech.
Vzhledem k tomu, že zde pracovali ve skupinách, je důležité, aby také objektivně ohodnotili naplnění své role v týmové práci.
Žáky v počátcích utváření schopnosti sebereflexe vedeme otázkami typu:
- Jakou měrou jsem přispěl k výsledku celé skupiny?
- Pomáhal jsem ostatním? Měl jsem nějaké nápady, které skupina uskutečnila?
Text pochází z e-publikace Není drak jako drak, autorem ukázky je Svatopluk Mareš.