Z praxe: Jak na výuku žáka-cizince
Před několika lety mne v září čekalo v první třídě překvapení. Do třídy mi nastoupila holčička-cizinka. Pro mne to bylo poprvé, kdy jsem se s takovou situací musela vypořádat. Hanička (jak jsme holčičce říkali, protože na to byla zvyklá z MŠ) mne velice mile překvapila. Přesto, že čeština pro ni byla obtížná, patřila od počátku k nejlepším žákům ve třídě. Kromě přirozené inteligence totiž měla pevnou vůli a snahu pracovat. Překvapovala mne každý den tím, jak se dokázala s obtížemi rozdílného jazyka vypořádat a zvládnout ho. Její rodiče jí tehdy nemohli příliš pomoci, protože se jazyk také teprve učili. Dnes už je z Haničky slečna, která navštěvuje kvartu osmiletého gymnázia. Je úspěšnou a svědomitou studentkou. Dnes učím jejího malého bratra, takže jsme často v kontaktu. Nedávno jsem se Haničky zeptala, o co by ze své zkušenosti nejradši poprosila všechny učitele žáků-cizinců. Odpověděla:
"Poprosila bych o trpělivost a pochopení. Jak všichni víme, čeština je velmi obtížný jazyk, pro mě byl mnohem těžší, než angličtina nebo vietnamština. Ne každé dítě cizince dokáže ovládat perfektně češtinu nebo ji mít aspoň na průměrné úrovni. Ať už jsou na tom ale jakkoli, dobře či špatně, vězte, že se svou češtinu snaží neustále zdokonalovat."
My učitelé jsme ti, kteří mohou žáku-cizinci nejvíce pomoci. Od doby, kdy jsem se s Hanou setkala, uplynula dlouhá doba. Mezitím mi prošlo rukama mnoho dalších dětí, z různých zemí, s různou úrovní znalosti češtiny. Největší výzvou byli dva chlapci, kteří nastoupili 1. září do školy a neuměli ani jediné slovo, protože do Čech přijeli 26. srpna. Právě kvůli všem svým žákům jsem se začala o vzdělávání cizinců více zajímat, vzdělávat se a hlavně tvořit materiály pro zvládnutí základů jazyka. V následujícím přehledu naleznete pár rad týkajících se práce s žákem-cizincem.
Organizace a materiály, které mohou pomoci v práci s žákem-cizincem
1. Vzdělávání žáků-cizinců je ošetřeno ve školském zákoně, v němž jsou žáci-cizinci zařazeni do skupiny žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. (Úplné znění školského zákona najdete na stránkách MŠMT.)
2. Vzhledem k rostoucímu počtu žáků-cizinců na našich školách byl též zřízen Národní institut pro další vzdělávání. Jedná se o novou podporu vzdělávání žáků-cizinců. V jednotlivých krajích fungují centra NIDV, na která se učitel nebo vedení školy mohou obrátit od školního roku 2018/2019.
Centra NIDV nabízejí konzultace písemné i osobní, pomohou Vám navázat kontakt s dalšími školami nebo institucemi, které Vám mohou při vzdělávání pomoci. Můžete zde získat metodické i informační materiály, např. seznam učebnic a vhodných pomůcek pro praxi. Pedagog se může zúčastnit i akreditovaného vzdělávacího programu. V současné době by měl již fungovat tzv. adaptační koordinátor, tj. člověk, který by měl škole pomoci v prvních týdnech po nástupu žáka-cizince do školy. Zároveň je institut schopen zajistit i překladatelské a tlumočnické služby pro komunikaci mezi rodinou a školou.
3. Od roku 2004 funguje v České republice nezisková organizace Meta, která se zabývá integrací cizinců. Na jejích stránkách najdete rovněž řadu materiálů a doporučení pro žáky-cizince. Výborné jsou např. slovníky pro školáky, které jsou ke stažení v několika jazycích a obsahují školní slovní zásobu. Meta pořádá i semináře pro pedagogy.
4. Se žákem-cizincem můžeme nad rámec výuky pracovat i v rámci šablon. Např. šablona Doučování žáků ohrožených školním neúspěchem přímo na cizince pamatuje. Stejně tak šablona Školní asistent – personální podpora ZŠ. Šablony jsou vypisovány opakovaně. Stačí se podívat na web MŠMT.
Co udělat jako první po příchodu žáka-cizince
Pokud žák přichází do Vaší třídy, je vždy dobré zažádat o vyšetření v poradenském zařízení. Pro žáka vytvoříme individuální vzdělávací plán. Poradenské zařízení většinou doporučí alespoň 1 hodinu týdně pedagogické intervence. Pokud je pedagogická intervence poradnou doporučena, pedagogovi, který ji vykonává, je hrazena.
Hodnocení žáka-cizince
Žák může být zařazen podle úrovně zvládnutí českého jazyka o ročník níže, více se vzhledem k adaptaci žáka nedoporučuje.
Hodnocení se zejména v českém jazyce doporučuje první rok slovní, v pololetí žák být hodnocen vůbec nemusí. Doporučuje se hodnotit hlavně individuální pokrok žáka. Podrobnosti opět najdete na stránkách MŠMT anebo se můžete v konkrétních případech obrátit na NIDV.
Slovo závěrem
Z mé zkušenosti mohu říci, že pokud se cizinci věnujete každý den, již po pár dnech je tu pár zvládnutých slov a vět a po pár měsících se již domluvíte na všem, co potřebujete a žák základním věcem dobře porozumí. Je to o trpělivosti, opakování a vysvětlování věcí a o času navíc, který jste ochotni věnovat. Přeji všem, aby se Vám vynaložené úsilí vrátilo zpět v podobě radosti z Vašich úspěšných žáků-cizinců. Zkrátka aby přestali být pro Vás i ostatní žáky ve třídě cizinci.
Text pochází z publikace Nový žák-cizinec v mé třídě, autorkou je Jana Rohová. Redakčně upraveno a zkráceno.