Jak vést kvalitní (nejen) poradenský rozhovor? Praktické tipy!
Když jsem na základní škole úspěšně zapojila elektrický obvod, řekl mi učitel tělocviku a dílen, že je vidět, že se uživím rukama i hlavou. Mé kolegyni psycholog, na kterého se obrátila v období krize, řekl, že se jí nikdy nepovede to, čeho chce v budoucnosti dosáhnout. Tato slova nás obě v životě provázejí. Já krize přecházím s tím, že zase bude jinak, lépe, kolegyně se v krizi zasekne a vidí vše černě. Jako autorita můžeme žáky ovlivnit víc, než myslíme.
S žáky hovoříme jako učitelé a někteří z nás i jako kariéroví poradci. V obou případech mají naše slova velkou moc. Proto se v článku zaměříme na pravidla, která by se měla dodržovat během poradenského rozhovoru (je možné je však použít jako obecný návod ke správné komunikaci s žákem).
Jak vést kvalitní poradenský rozhovor?
Pravidlo číslo jedna je obdivovat a naslouchat. Další užitečnou technikou je ukázat žákovi, jak vidět jeho problém jinýma očima – takzvaně jej přeznačkovat. Skládání komplimentů je účinná technika, která rozvíjí vztah pracovník–klient (učitel-žák, chcete-li) a zejména – a to je nejdůležitější – kotví a upevňuje vhodné chování, pomáhá klientovi uvědomit si, že sám situaci a svůj život zvládá vlastními silami. Technika obdivu může být použita kdykoli. „Med účinkuje lépe než ocet.“ Co obdivovat? Cokoli, o čem si myslíte, že klientovi pomůže posílit jeho sebeocenění a schopnosti.
Aktivní naslouchání je důležité pro vzájemnou komunikaci obecně a v poradenském rozhovoru především.
Dobré aktivní naslouchání zahrnuje:
1. soustředěnost,
2. schopnost pochopit druhého člověka a jeho názor,
3. schopnost „číst mezi řádky“.
Aktivním nasloucháním dáváte najevo, že posloucháte, že vnímáte a rozumíte (svým vlastním způsobem – vycházíme totiž z předpokladu, že druhému člověku nemůžeme nikdy porozumět, protože každý je jiný, každý je jedinečný). Svůj zájem dáváte najevo slovy (skutečně?, rozumím, chápu vás, hmmm apod.) i tělem (kývnutím hlavou, pohledem do očí, mírným nakloněním k partnerovi apod.).
Jakých chyb se v aktivním naslouchání můžeme dopustit?
1. Skáčeme druhému do řeči.
2. Soustředíme se pouze na jednu informaci.
3. Projevujeme nadřazenost.
4. Sdělení nás nezajímá a my to dáme najevo.
Dobrá a kvalitní komunikace se dá naštěstí docela dobře trénovat. Zkuste třeba následující cvičení:
Uveďte alespoň 5 způsobů, jak dát druhému najevo, že nasloucháte, a 5 způsobů, kterými naopak projevíte svůj nezájem, lhostejnost.
6 kroků ke kvalitnímu naslouchání:
1. Parafrázujte | |
Příklad: | „Jestliže vám dobře rozumím…“ / „Proto byste si přál, aby…“ |
Co dělat: | Shrňte sdělení. / Říkejte svými slovy slyšené |
Cíl: | Dát mluvčímu najevo, že ho slyšíme a rozumíme mu. / Ověřovat průběžně sdílený smysl sdělení |
2. Povzbuzujte | |
Příklad: | „Můžete mi o tom říci něco víc?“ |
Co dělat: | Zajímejte se o druhého. / Nedávejte najevo souhlas či nesouhlas |
Cíl: | Podnítit druhého k hovoru |
3. Objasňujte | |
Příklad: | „Kdy se to stalo?“ / „V jaké situaci?“ |
Co dělat: | Ptejte se na další podrobnosti. / Povzbuďte k vysvětlení. |
Cíl: | Získat více informací / Upevnit kontakt a dát najevo zájem o druhého |
4. Zrcadlete pocity | |
Příklad: | „To vás asi muselo naštvat.“ / „Zdá se, že jste velmi zklamaný.“ |
Co dělat: | Pokuste se pojmenovat pocity, emoce druhého. |
Cíl: | Ukázat porozumění a pochopení pro prožívání druhého |
5. Shrnujte | |
Příklad: | „Takže jsme se dohodli na…“ / „Došli jsme tedy k závěru, že…“ |
Co dělat: | Hlavní myšlenky shrneme a utřídíme. / Sjednotit závěry z jednání. |
Cíl: | Zajistit oboustrannou srozumitelnost výsledku |
6. Oceňujte | |
Příklad: | Vážím si vašeho úsilí.“ / „Oceňuji vaši snahu.“ |
Co dělat: | Sdělte uznání – pochvalu druhé straně za její úsilí. |
Cíl: | Uznat význam druhé osoby |
Jistě najdete mnoho příkladů toho, kdy jedno a totéž vidí lidé různě. Věci se navíc mění a mění se i člověk samotný. Proto se nebojme vedení rozhovoru za využití na řešení zaměřeného koučovacího přístupu. Využijme rozhovor k tomu, abychom žákovi pomohli udělat si pořádek ve svých pocitech a dodali mu potřebnou sílu a podporu nejen při hledání budoucí profese. Bude to přínosná zkušenost nejen pro naše žáky, ale i pro nás samotné.
Text pochází z připravované publikace Diagnostika v kariérovém poradenství. Autorkou kapitoly je Sylvie Navarová.