Nechte dítě s ADHD se pohybovat a vrtět. Proč?
Děti s ADHD - Pohyb a mozková aktivita
Děti s ADHD milují pohyb. Doslova ho vyžadují
a využijí každou chvíli k poklepávání, otáčení hlavou,
postavení, sednutí nebo dřepnutí, kroucení
rukama, nohama atd., prostě k čemukoli, aby nebyly statické.
A bohužel (nebo naštěstí?) to dělají i při
učení. Dobrou zprávou však je, že fyzická aktivita při
plnění úkolů zlepšuje paměť a usnadňuje jim
uchování učiva. Přesto neustálý pohyb dítěte ve škole
ruší nejen pedagoga, ale i ostatní děti. Co
dělat? Nechat dítě takto, nebo mu pohyb „zakázat“?
Nechte dítě pohybovat a vrtět se. Proč?
• Zvýšené nutkání k pohybu může působit jako
kompenzace nižší aktivity v mozku a způsob
(forma), jak se stimulovat k činnosti.
• Děti se nenaučí sedět jen proto, že je o to
požádáte. Naopak se dostanou pod stres a tlak a budou
tak vnímat i učení.
• Pohyb, vrtění pomáhá s pocitem vnitřního
neklidu, který se díky nim zmírňuje (funguje na principu,
že děti, ale i dospělí vkládají svou energii
do účelného pohybu, a tím uvolňují vnitřní napětí).
• Pokud se rozhodnete dítěti s ADHD pohyb
zakázat nebo výrazně omezit, zvyšujete tím jeho vnitřní
napětí. Jeho napětí se bude stupňovat, což se
nevyhnutelně projeví na jeho soustředění, náladě
a výsledcích.
Co tedy můžeme udělat pro to, aby si děti díky
pohybu ulehčily učení, aniž by rušily ostatní spolužáky?
Mezi základní doporučení patří používání
vzduchového polštáře. Dítě sedí na tomto polštáři,
který utlumí pohyb a například sníží možnost
houpání na židli. Nebojte se dítě postavit a nechat ho
číst nebo psát poznámky. Může to být
neobvyklé, ale i stání na nohou mu pomůže lépe se soustředit.
A o to přece jde.
Text pochází z e-learningového vzdělávacího kurzu Raabe Akademie s názvem Dítě s ADHD NA 1. stupni ZŠ.
Nová Raabe Akademie: Objevte možnosti, výhody a kurzy pro váš seberozvoj. Více o Raabe Akademii ZDE.