Všichni jsme tu kamarádi aneb nácvik sociálních dovedností
Obdobně jako děti učíme cíleně znát barvy, tvary, počítat, stříhat papír či chytat míč, je nutné se cíleně zaměřit i na získání poznatků a zejména praktických sociálních dovedností, které dětem umožní bezproblémové vzájemné soužití. Zároveň jim vytvoří kvalitní předpoklady pro soužití v dalších sociálních skupinách, navazování kontaktů s lidmi, spolupráci a komunikaci s nimi.
Osvojení základních sociálních dovedností, postojů a poznatků dětí ve školce vytváří předpoklady jejich dobrého soužití v dětském kolektivu i navazování vztahů v dalších etapách jejich života. Následně děti dokážou na konkrétních situacích vysvětlit některé pojmy – co to znamená být ohleduplný a kamarádský k ostatním dětem.
Ve školce by se děti měly naučit respektovat ostatní děti a spolupracovat s nimi, osvojit si vhodné způsoby vyjednávání a řešení konfliktů. Rozpoznávat nevhodné chování, ubližování a nespravedlnost, příp. na ně upozornit.
Získání pozitivních postojů a vztahů k ostatním dětem (lidem) je pro děti základnou pro vytváření vztahů v průběhu celého života. Děti by se ve školce měly naučit, že všichni máme stejnou hodnotu, jsme stejně důležití, přestože jsme každý jiný. Uvědomit si, že každý z nás je jiný, jedinečný a že je to dobře.
Pro nácvik těchto dovedností jsou klíčové hry a tematická cvičení.
- Děti budou v rozhovorech, modelových situacích nebo při řešení běžných drobných konfliktů společně hledat odpověď na otázku, co to znamená být kamarád.
- Při různých aktivitách budou rozhodovat o tom, jaké sociální interakce se jim líbí a jaké ne a také jak by to mohlo být jinak, lépe.
- Děti budou samostatně hledat způsoby, jak urovnat spor, potěšit kamaráda, omluvit se nebo se bránit nevhodnému chování.
- Samostatně (starší děti i bez pomoci učitelky) budou dodržovat a mezi sebou samostatně řešit společně dohodnutá pravidla chování.
Ukázka z publikace Nápadník pro mateřské školy
Mohlo by vás zajímat
Rozumím sobě, poznávám ostatní | Rozvíjíme city, vůli, sebepojetí a komunikaci dětí | Prosociální činnosti pro předškolní vzdělávání |