Tři prasátka – rozvíjíme komunikační schopnosti dětí
Tři prasátka – pohádkou k rozvoji komunikačních schopností dětí
Přinášíme Vám několik aktivit souvisejících s pohádkou O třech prasátkách. Autorkou ukázek je Mgr. Zuzana Filípková. Aktivity lze využít kdykoli během roku. Trvání jednotlivých činností je nutno podřídit složení dětské skupiny, děti nepřetěžovat, prokládat pohybovými hrami a činnostmi.
Děti si při hraní rozvíjí:
- slovní zásobu
- gramatickou správnost řeči a její praktické užití
- zájem o různé komunikační formy (dovednosti předcházející čtení a psaní, výtvarné, hudební, dramatické a pohybové dovednosti)
- sluchové vnímání, jazykový cit (sluchovou analýzu a syntézu, sluchovou diferenciaci – tzv. fonematický sluch, rytmickou reprodukci, rozpoznávání délek slabik či slov, sluchovou paměť a pozornost, schopnost identifikovat, popř. vymyslet rým)
- motoriku (jemnou, hrubou, motoriku mluvidel, vizuomotoriku a koordinaci)
Realizace celé aktivity trvá přibližně 14 dní.
Věková skupina:
Děti ve věku 4–6(7) let. Většina činností je zpracována od základní, lehčí varianty, která je postupně rozvíjena. Je na zvážení pedagoga, kterou variantu které dítě zvládne.
Pomůcky:
Pomůcky na grafomotoriku – tabule na psaní, vhodné psací náčiní (velké fixy, štětce, trojhranné tužky…), zvětšené a nakopírované pracovní listy a pohádkové listy formátu A4, divadelní čepičky, „bzučák“ (cokoli, co udrží tón), rytmické nástroje na vyťukávání, barevné papírové předměty, tematické obrázky (nářadí…).
Jak na to:
Pohádku si nejprve společně přečteme a mluvíme o ní. Snažíme se ji individuálně nebo skupinově převyprávět.
Byla jednou tři prasátka, která se rozhodla, že se vydají do světa. Toulala se První prasátko stavělo domeček ze slámy, druhé ze dřeva a třetí z cihel. První Když prasátko nešlo, začal ze všech sil foukat na domeček, až všechnu slámu Vlk přiběhl k domečku třetího prasátka a začal foukat. Foukal ze všech sil, |
Dramatizace:
Můžeme použít dramatickou techniku bočního vedení – dramatické znázornění příběhu, kdy všechny děti hrají společně všechny postavy. Snaží se vyjádřit povahové vlastnosti. K dramatizaci můžeme použít maňásky, divadelní čepičky, loutky…důraz klademe na přímou řeč. Procvičíme reakci dětí na signál – pohádku čteme znovu, avšak děti mají za úkol při slovech prasátka/prasátko např. zvednout ruku. Volíme takový signál, aby příliš nenarušil četbu a děti mohly reagovat, aniž by bylo nutné přerušit četbu a čekat na zklidnění.
Obměna:
- Rozlišení jednotného a množného čísla (prasátko/prasátka) – zvedáme jednu ruku (prasátko), dvě ruce (prasátka).
- Děti mají u sebe hromádku např. hříbečků či kostek, při každém zaslechnutí slov prasátko/prasátka dají do misky jeden dílek (celý text = 19 dílků)
Prasátko – grafomotorika
S dětmi lze grafomotorické schopnosti procvičit i tematicky.
Dílčí cíle:
Rozvoj koordinace pohybů, správného úchopu, uvolnění ruky od ramenního kloubu, užití prostorových pojmů, popis...
- prasátko z kruhů a kroužků
- kruhy a kroužky ve vzduchu celou paží
- kruhy předloktím, zápěstím, jednotlivými prsty
- prasátko na velké ploše (tabule, archy papíru) velkými štětci, fixy, vodou…
- prasátku na plochu papíru formátu A4
Popisujeme, co právě děláme: Kreslíme velký kruh doprostřed papíru. Do velkého kruhu vložíme menší kruh…
Písnička na cestu
Dílčí cíle:
Rozvoj schopnosti rytmizace, analýzy slova, sluchové paměti (melodie, slova), koordinace, hrubé motoriky, jazykového citu (rým).
Písnička:
„Tři čuníci“ od Jarka Nohavici.
Rozpoznání rýmu a porozumění
Učitelka říká slova, děti určují, zda se k sobě hodí (rýmují):
- UŽ – MUŽ (NŮŽ, TUŠ) UŽ – MRAK
- MRAK – ČUMÁK (PTÁK, ZNAK, VRAK) MRAK – TUŽKA
- PLESKAJÍ – ZPÍVAJÍ (ŤAPAJÍ, MÁCHAJÍ, VYDAJÍ) PLESKAJÍ – NOHA
- DECH – BŘEH (MĚCH, MECH) DECH – VODA
Vymýšlení rýmu:
Pokud děti rýmování chápou, zkoušejí rýmy vyhledávat v písničce, popř. samostatně vymýšlet. Pokusíme si zahrát s písničkou na textaře-básníky a písničku upravit:
Ve třídě za sebou (kluci, holky jdou)
Šlapou vesele (jdou do postele)
Šimon nechce spát (knížky on má rád)
Zato Emílek (spí jak andílek)
Anička spí s medvědem (to my taky dovedem)
Postupně zkoušíme vymyslet rým každému jménu ze třídy.
Hry se slovy
Dílčí cíle:
Rozvoj schopnosti rozlišovat jednotlivé hlásky, rozvoj analýzy a syntézy slova, rozvoj slovní zásoby, spojení podstatného jména a číslovky.
Postup:
Na zemi leží předměty, které prasátka potřebovala při stavbě domu (mohou to být papírové obrázky, lépe se pracuje s konkrétními předměty např. z dílenského koutku). Ideální počet předmětů je shodný s počtem dětí (popř. předmět do dvojice).
Při výběru dbáme, aby byly zastoupeny předměty jedno - i víceslabičné a předměty s krátkými a dlouhými slabikami.
- kladivo
- hřebík
- metr
- prkno
- sekera
- pila
- kbelík
Děti sedí okolo předmětů v kroužku, nejprve si předměty společně prohlédnou, pojmenují a vytleskají (1 tlesknutí = 1 slabika).
Slabikování
Učitelka jednotlivé předměty slabikuje (KLA – DI – VO), kdo uhodne, co říká, vezme si předmět a položí jej před sebe.
Hláskování
Učitelka názvy předmětů hláskuje (K – L – A – D – I – V – O).
U slov majících více hlásek je pro děti snadnější, pokud dospělý vyhláskuje pouze začátek (K – L – A – DIVO). Dítě, které má u sebe jmenovaný předmět, např. oběhne kroužek.
První slabika
Učitelka říká první slabiku slova. Opět spojíme s pohybovou aktivitou, např. s mimickým vyjádřením činnosti, která se s předmětem provádí.
Vytleskávání, popř. „vybzučení“ na „bzučáku“
Učitelka tleskne jednou (= jednoslabičné slovo), všichni, kdo mají před sebou předmět na jednu slabiku, běhají okolo kruhu sedících dětí. Jakmile tleskne třikrát, „jednoslabiční“ si sednou a běhají „tříslabiční“.
Stejně postupujeme i u „bzučení“ slov na „bzučáku“, kde děti musí sledovat ještě krátké a dlouhé slabiky – tato varianta je pro děti velmi obtížná a podmiňuje ji zvládnutí práce s „bzučákem“.
Spojení předmětu s číslovkou
Učitelka má v ruce karty s různým počtem puntíků: 1. karta – jeden puntík; 2. karta – dva puntíky; 3. karta – pět puntíků (rozmístění jako na hrací kostce). Zvedne jednu z karet, děti spojí číslovku se svým předmětem. Postupně po kroužku říkají:
Jedno kladivo.
Jeden metr.
Jedna sekera…
Po změně karty musí změnit i tvar podstatného jména:
Dvě kladiva.
Dva metry.
Dvě sekery…
Pokračujeme s číslovkou pět.
Zdrobněliny
Pokud bude nářadí používat tatínek, bude muset mít velké kladivo. Malý kluk bude mít malé kladívko – kladívečko.
V článku byly použity ukázky z publikace Létající koberec. Autorkou kapitoly je Mgr. Zuzana Filípková.