Tančíme s radostí v době adventu
K čemu je v předškolním vzdělávání tanec dobrý?
Tanec navozuje u předškolních dětí lepší náladu, aktivizuje je, dává jim možnost své pocity vyjádřit a zároveň při pravidelném provozování přispívá k jejich fyzické kondici a ke správnému držení těla. Tanec je i formou neverbálního projevu, neverbální komunikace, která je dětem velmi blízká, protože verbálně se někdy ještě nedovedou přesně vyjádřit, zatímco vyjádření pomocí pohybu jim může být ke komunikaci dobrým pomocníkem.
Text pochází z publikace Rok v mateřské škole – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno. Také doporučujeme publikaci Taneční činnosti v předškolním vzdělávání.
Jak tanec v MŠ využít?
Tanečky můžeme využít při besídkách či otevřených hodinách pro rodiče a prarodiče. Rádi se podívají, jak děti tancují, k vystupování však nikoho nenutíme, jsou děti, které nechtějí prezentovat, co se naučily, jsou uzavřenější a větší množství přítomných lidí v nich vzbuzuje negativní pocity – obavy, strach. Tyto děti do vystupování nenutíme. Velmi se mi osvědčilo k jednomu tanečku přizvat také dospělé a společně ho s dětmi naučit. Dospělí to ocení, uvědomí si, že není tak snadné osvojit si choreografii a zachovat si ji přesně v paměti, jak by se mohlo zdát, zároveň společně s dětmi zažijí pocit sounáležitosti. Děti mají pocit důležitosti, když rodiče něco učí – a role je obrácená než obvykle.
Dětské popěvky jsou motivací pro vedení řízených pohybů za doprovodu hudby, a to jak do lokomočních, tedy pohybových aktivit prováděných po prostoru (z místa), tak i nelokomočních (na místě), dále manipulačních (s pomůckou) a nejčastěji smíšených.
Aktivita 1: Děti, kam se chystáte o vánočních prázdninách aneb Jak se mele káva v mlýnku
Přineseme dětem ukázat starý mlýnek na kávu po babičce. Hovoříme s nimi v ranním komunikačním kruhu, kdo má babičku a dědu, kde prarodiče bydlí, jestli je to daleko. Některé děti mají i prababičku, jiné zmiňují úmrtí prarodiče. Důležité je se tematice smrti nevyhýbat, zeptat se dětí, na jaký společný hezký nebo humorný zážitek si pamatují. Děti si pak mohou vyzkoušet točit kličkou mlýnku, se všemi poté předvádíme typický pohyb při mletí kávy ručním mlýnkem. Jak si dnes připravují kávu vaši rodiče? A babička s dědou?
Tančíme v kruhu:
O prázdninách | čelní kruh jednou paží |
do Vlašimi | čelní kruh druhou paží |
vyjedu si | naznačujeme svírání volantu |
za našimi | ukážeme palci za sebe oběma rukama, pak dáme ruce v bok |
za dědečkem | točíme se chůzí na místě |
za babičkou, | totéž na druhou stranu |
která mele | naznačíme mletí kávy v mlýnku |
kafe kličkou, | chytneme se v kruhu za ruce |
za babičkou, za dědou, za dědou, | jdeme v kruhu na jednu stranu |
kteří všechno dove-dove-dovedou | zastavíme, ruce v bok, děláme do rytmu podřepy |
za babičkou, za dědou, za dědou, | jdeme v kruhu na druhou stranu |
kteří všechno dove-dove-dovedou | opět podřepy |
Cval stranou
Když už děti zvládnou chůzi po kruhu, vyzkoušíme volně po prostoru cval stranou a potom v kruhu nahradíme chůzi cvalem. Dá to víc práce, ale děti ze sebe mají dobrý pocit. Cval motivujeme tak, že se nohy potkají ve vzduchu a pozdraví se „čau, čau, čau“ – učitelka říká „čau“ přesně v ten moment, kdy se nohy vzájemně dotknou nad zemí.
Aktivita 2. Pořádná
Některé učitelky využívají tuto písničku při úklidu hraček, což je jedna možnost. Druhá je, že na ni budeme tancovat, snadno si ji pak zapamatujeme.
Tvoříme řady tak, aby každý dobře viděl:
X X X X
X X X
X X X X
X X X
Srovnat hračky umím hravě, | ze dřepu do stoje: dlaně směřují k zemi, dáváme střídavě jednu nad druhou |
všechno pěkně uklidit. | úkrok na jednu a na druhou stranu, naznačujeme vkládání věcí do poliček, dlaně držíme nad sebou 15–20 cm od sebe |
Kolem sebe | pokrčím kolena, ukazujeme, jako když počítáme |
nepořádek | ruce v bok, skočná v točení |
nebudu už nikdy mít. | zastavíme, točíme rukama v zápěstí |
Kdo chce půjčit | naznačujeme rozhlížení |
koloběžku, | naznačujeme, že držíme rukama řídítka, jedna noha je stojná, druhou nohou se jako odrážíme – kloužeme po podlaze |
panenku, | „houpeme miminko“ |
či auto džíp? | držíme volant, po dozpívání fráze vibrujeme rty, imitujeme zvuk motoru |
Půjčím mu je | pokyneme paží |
na chviličku, | poklepáme si na zápěstí, jako bychom ukazovali na hodinky |
lakomá já nechci být. | ukážeme na sebe, opět ruce v bok a skočná v točení |
Aktivita 3. Zima je tu, děti
Dětem přineseme ukázat fotografii vrány. Pozorujeme, jak vrána vypadá, jakou barvu má peří, můžeme si o ní krátce něco přečíst.
Opět tvoříme řady, aby se děti „křídly“ neudeřily:
X X X X
X X X
Zima je tu, děti | stoj, paže volně křížem na ramena |
vrány k městu letí. | v rozpažení máváme – znázorňujeme křídla |
Ručkama si zatleskám, | tleskáme: X X, X X X |
ještě taky nožky mám! | dupeme střídavě nohama: X X, X X X |
Ať se zima štětí | zatočíme se |
Ručkama si zatleskám, | tleskáme: X X, X X X |
ještě taky nožky mám! | dupeme střídavě nohama: X X, X X X |
Ať se zima štětí. | zatočíme se na druhou stranu |
Nácvik tleskání a dupání do rytmu
Osvědčilo se, aby si děti počítaly, když tleskají: raz, dva, raz, dva, tři. A stejně tak když dupají: raz, dva, raz, dva, tři. Několikrát při nácviku písně děti necháme nahlas počítat spolu s tleskáním a dupáním. Když už mají upevněný rytmus, poprosíme je, aby si na chvilku „vypnuly zvuk“. Máme to již vyzkoušeno z básní, které provázíme pohybem a pak zvuk vypneme a provádíme pouze pohyby.
Aktivita 4. O vráně a sýru
Ezopova bajka
Hladová liška se potulovala po kraji. Nikde nebylo nic k snědku. „Kdybych někde sehnala kousek sýra,“ řekla si. A kupodivu, zrovna v té chvíli nad ní zakroužila vrána, a v zobáku měla pěkný kus sýra, který právě ukradla z okna v jednom domě. Sedla si na větev a začala si na sýru pochutnávat. Hladová liška přemýšlela, jak se dostat k chutnému soustu vysoko nad ní. To by ale nebyla mazaná liška, aby si nedovedla poradit. Začala vráně lichotit: „Jaký jsi to krásný pták! Tvé peří se leskne jako stříbro, je hebké jako hedvábí! Tvůj postoj je vskutku královský. Měla bys být králem všech zvířat. Jistě i tvůj hlas je překrásný, umíš zpívat?“ Vrána se pýchou už nadouvala, a chtěla ukázat, že zpívat umí. Jakmile otevřela zobák, kus sýra jí vypadl, liška jej zachytila a utíkala do své nory, aby si na něm pochutnala.
Z bajky pramení poučení: Dej si pozor na lichotky, málokdy jsou myšleny vážně.
Dětem můžeme pustit vtipnou scénku, parafrázi bajky, a písničku o sýrech z Kabaretu s Jitkou Molavcovou a Ondřejem Havelkou – stačí prvních devět minut pořadu. Na písničku můžeme navázat otázkami, jaké sýry mají děti rády.
Text pochází z publikace Rok v mateřské škole – ZIMA. Autorkou bloku aktivit je Markéta Kubecová. Redakčně upraveno a zkráceno. Také doporučujeme publikaci Taneční činnosti v předškolním vzdělávání.