Jak rozvíjet sociální dovednosti předškoláků?
Když jsem uviděla na internetu tuto publikaci, věděla jsem, že ji musím mít. Už samostatný název zněl velice zajímavě a ještě zajímavější byla publikace, když jsem ji měla v ruce.
Na začátku knihy najdeme úvod, kde autorky píši o čem, kniha je. Komu je určena a jak s ní pracovat, najdete zde i kapitolku, kde je vysvětleno, jak funguje mozek, což nám pomáhá pochopit jak dětem lépe porozumět. V této kapitole také najdete výchovné modely, jak s dětmi ač si to neuvědomujeme, jednáme. Můžeme si zde přečíst, jaké chyby jako rodiče, či pedagogové děláme. Jsou zde vysvětleny tři pilíře, které je důležité rozvíjet a upevňovat. Kniha je pro děti ve věku 5 – 8 let a je rozdělena na pět oblastí v RVP předškolního vzdělávání. Ke každé oblasti je kratičký příběh, který dětem přečíst, abychom se měli od čeho odpíchnout, poté zde najdeme doporučení pro správné vedení, aktivity, které lze využít pro práci s dětmi a pracovní listy.
U knihy je dobré to, že nabízené aktivity a pracovní listy můžeme použít jak pro děti předškolního věku, tak pro děti mladšího školního věku, samozřejmě musíme podle věku přizpůsobit. Při práci s touto knihou se děti zamýšlejí nad otázkami, kterými by se za normálních okolností nezabývaly. Rozvíjí to jejich rozumovou a citovou stránku, děti poznávají samy sebe, uvědomují si své tělo, co mají rádi a naopak neradi, zamýšlejí se nad tím, v čem jsou výjimečné, což neumí někdy ani dospělá osoba, uvědomit si a přiznat, v čem jsme dobří. Dále si děti uvědomují, jaké chování je správné, jak se mají chovat. Co mne osobně velmi zaujalo, je kapitolka, kde se děti zamýšlejí nad tím, jak se cítí, jak jim je, co jim dělá dobře a naopak.
Už jako předškolní děti mají možnost zjistit, co je to rodokmen a jaký strom života u nich „roste“. Naučí se, co pro ně znamená domov, okolí, zkrátka už v takovém věku lze děti rozvíjet a hlavně rozvíjet jejich zvídavost, s čímž se většina dětí setká až na základní škole. Také zde najdeme takové ty klasické rozdělení ovoce/zelenina, domácí zvířata a zvířata v zoo.
Já sama se snažím děti vést k tomu, aby byly zvídavé a zajímaly se a především se zamýšlely a kladly si otázky. Není dobré, odpovídat na otázky „nevím“, je důležité se nad nimi zamýšlet. Našla jsem už spousty publikací, pro vedení filozofických otázek s dětmi školního věku, ale konečně mám i publikaci, kde se lze zamýšlet s menšími dětmi a mám na co navázat. Aktivity a pracovní listy jsem s dětmi zkoušela a musím říct, že to mělo úspěch. Děti zjistily, jaké jsou, že kamarádi jsou odlišní, že každý den se setkáme se spousty různými lidmi, kteří mají různé nálady. Děti měly možnost se nejen nad něčím zamýšlet, ale také naučit nové poznatky, kreslily, stříhaly a spousty dalšího. Zkrátka rozvíjely více složek jejich osobnosti.
Proto pokud nad touto publikací ještě váháte, tak není důvod. Pokud chcete děti rozvíjet a naučit jiné věci, než ty, které se učí běžně, tak tato publikace je výborným začátkem pro malé myslitele.
Autorkou recenze je Veronika Vysekalová, asistentka pedagoga a vychovatelka ve školní družině. V rámci studia učitelství MŠ pracuje s dětmi a podporuje je ve zvídavém pohledu na svět.
Inspirace pro Váš nákup:
Rozumím sobě, poznávám ostatní | Pomáhat a rozumět dětem - inspirace pro mateřinky | Rok v mateřské škole v činnostech - ZIMA |