Co v publikaci najdete?

Publikace Knihrátky s Dvojpohádkou - díly A a B z ediční řady Předčtenářská gramotnost je určena pedagogům mateřských škol, kterým přináší rozsáhlý, ucelený blok aktivit založených na práci s Dvojpohádkou Jitky Molavcové, již podle jejího vyprávění sepsal Jan Petráň a která odkazuje na klasické pohádky nejznámějších sběratelů. Na text pohádky je navázáno celkem 50 různých činností vyzkoušených v praxi, s materiály vytvořenými na míru samými autorkami. Aktivity nabízejí různé úrovně obtížnosti, díky tomu každé dítě prožije stejnou činnost podle svých možností i schopností, a utváří si tak pozitivní vztah ke čtení a vzdělávání.

 

Tiše jako vlk


Časová náročnost:
1 min., Opakovaná činnost

Pomůcky: Tato činnost nevyžaduje žádné

Příprava: Tato činnost nevyžaduje zvláštní přípravu.

Dílčí cíle: rozvoj schopnosti sebeovládání, rozvoj interaktivních a komunikativních dovedností verbálních i neverbálních

 

Popis činnosti:

Nastraž uši! Staneme se smečkou vlků pohybující se po lese. Budeme se pohybovat ladně s měkkým došlapem tlapek volně po prostoru – nedupeme. Na vizuální signál: pedagog si sedne do dřepu a dlaně přiloží za uši, znázorní ostražitost a naslouchání zvukům, zda se v blízkosti nenachází myslivec, ostatní zareagují stejnou polohou a úplným ztišením. Vyčkáme, až se všichni připojí. V poloze setrváme do doby, než se pedagog zvedne, tleskne a uklidní smečku, že nebezpečí nehrozí. Tuto činnost budeme provádět kdykoliv v průběhu dne – ke ztišení, zklidnění, k získání pozornosti, pro upevňování tohoto pravidla.

 

Reflexe: Počáteční nácvik tohoto pravidla jsme několikrát opakovali. Nejdéle jsme na ztišení smečky vyčkávali v rušných situacích – v šatně při oblékání a během spontánních her.

Pozor: I při rychlém běhu udržíme měkký došlap chodidel – co nejtišší. Na vizuální signál se slovně neupozorňujeme. Zohledníme vhodnost situace, kdy požadujeme ztišení dětí.

 

 

Bavlněné obrázky

Časová náročnost: 10 min., Jednorázová činnost

Pomůcky:

• červená vlna
• žlutá vlna
• zelená vlna
• modrá vlna
• 4 tácy
• nůžky
• mísa s vodou ~ 1 litr
• křída
• fotoaparát
• hadr na vytírání (mop)

 

Příprava: Vlnu nastříháme přibližně na 40 cm dlouhé kousky (pro každé dítě minimálně 4 ks) a roztřídíme podle barev na tácy. Do mísy si nalijeme vodu. Křídou ohraničíme plochu na podlaze: přibližně 60 cm × 20 cm pro každé dítě (př.: při počtu deseti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 200 cm; při počtu dvaceti dětí vytvoříme obdélník o rozměru 60 × 400 cm).

Dílčí cíle: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)

 

Popis činnosti:

Ke každé pohádce mají být i pěkné obrázky. Povedeme diskuzi, co všechno by se dalo z pohádek Červená Karkulka a Perníková chaloupka nakreslit. Všechny čtyři hromádky bavlnek namočíme postupně v míse s vodou. Přebytečnou vodu zlehka vymačkáme. Tácy s bavlnkami rozmístíme na rohy ohraničené plochy. Barvu i množství bavlnek si vybíráme a odnášíme dle své potřeby na jakékoliv místo kolem ohraničené plochy. Tvarováním bavlnek vytvoříme doprovodné obrázky k pohádkám. Hotové obrázky jako jeden celek vyfotografujeme.

 

Reflexe: Mladší děti se zpočátku obávaly a oznamovaly, že to neumí. Společně jsme se domluvili, že místo věty: „Já to neumím.“ budeme říkat: „Já to zkusím.“ Starší děti zkoušely znázorňovat postavy z Dvojpohádky, mladší děti tvořily jednoduché obrazce, které označovaly jako světýlko, potůček, les, chaloupku…

Pozor: Zadáme pravidlo opatrně odebírat bavlnky z táců tak, aby se nezamotaly. Oceníme tvořivý přístup každého dítěte.

 

Vlčí perníčky

Časová náročnost: 20 min., jednorázová činnost

Pomůcky:
• mixér (palička na maso a utěrka)
• hrnek
• ovesné vločky ~ 150 g
• ovesné vločky na zdobení placek
• odtučněný tvaroh 250 g
• mrkev
• jemné struhadlo
• mísa
• pečicí papír
• plech na pečení
• pečicí trouba

Příprava: Rozmixujeme ovesné vločky (případně můžeme rozdrtit paličkou v utěrce).

Pomůcka k odměření: 1 hrnek namletých ovesných vloček = 150 g.

Dílčí cíle: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí

 

Popis činnosti:

Nasytíme vlka perníčky, ať nám nejí babičky. Omyjeme mrkev a nastrouháme ji najemno. V míse spojíme netučný tvaroh, nastrouhanou mrkev a hrnek namletých ovesných vloček. Ručně promícháme v kompaktní těsto, ze kterého každý odejme kousek. Vytvarujeme různě velké placky (ideálně 3mm vysoké) a ozdobíme je ovesnými vločkami. Na plech položíme pečicí papír a na něj vyskládáme placky. Recept v tomto množství vyplní perníčky jeden plech na pečení. Placky dáme péct doprostřed trouby na 150 °C, dokud nezezlátnou jejich okraje (minimálně 30 minut). Po vyjmutí z trouby je necháme vychladnout a vysušit.

Vytvořenou směs jsme nechali kolovat a čichali jsme její vůni, kterou jsme jednotně shledali voňavou. Dětem jsme museli vysvětlit, jak mají perníčky zdobit, protože některé je ovesnými vločkami začaly pouze posypávat. Některé děti se neubránily „tajnému“ ochutnání vloček při zdobení. Po vyjmutí z trouby byly placky dozlatova s měkkým vnitřkem, který jsme dosušili na tácku do druhého dne.

 

Pozor: Mrkev necháme děti strouhat pouze do zbytku jedné třetiny. Při strouhání mrkve zajistíme neustálý dohled a případnou dopomoc.

 

Činnosti pocházejí z publikace Knihrátky s Dvojpohádkou, část A, autorkami jsou Lenka Špirochová a Hana H. Vatalová.